
Het doel is een Leer- en InnovatieNetwerk (LIN) gericht op een gezonde leefstijl duurzaam in te bedden in het oncologisch centrum van het Spaarne Gasthuis voor leerlingen, stagiaires verpleegkunde en verpleegkundigen. Een Leer- en InnovatieNetwerk (LIN) is een samenwerkingsverband tussen zorginstellingen en onderwijsinstellingen. Het doel is om zorgverlening, leren, innoveren en onderzoeken te combineren. Binnen een LIN werken verpleegkundigen en mbo- en hbo-studenten samen aan kwaliteitsprojecten die voortkomen uit de behoeften en vragen van de werkvloer.
Deze LIN, gericht op een gezonde leefstijl, willen we ontwikkelen in samenwerking met opleiders vanuit het Spaarne Gasthuis, mogelijk gemaakt door een subsidie van het CoE Preventie in Zorg & Welzijn. In het oncologiecentrum willen we door middel van de LIN bijdragen aan een lerende cultuur en de onderzoekende houding van leerlingen, stagiaires en verpleegkundigen bevorderen. Daarnaast ontwikkelen we een onderzoeks- en innovatielijn gericht op een gezonde leefstijl. Deze draagt bij aan de kennis en vaardigheden van verpleegkundigen op dit gebied en aan preventie in de zorg voor mensen met kanker.
Het centrum biedt met de LIN een aantrekkelijke en uitdagende werkomgeving voor zowel leerlingen als stagiaires en verpleegkundigen. Het project richt zich op het opleiden van deskundige en gekwalificeerde verpleegkundigen en bevordert een goede samenwerking met korte lijnen tussen de opleiding en de praktijkopleider en begeleiders van het Spaarne Gasthuis.
De Hogeschool Inholland en het Spaarne Gasthuis zijn de opdrachtgevers van dit onderzoek. Een projectgroep, bestaande uit professionals uit de praktijk en een docent van de hogeschool, verkent de randvoorwaarden voor een Leer- en InnovatieNetwerk (LIN).
Tijdens de eerste bijeenkomst besprak de projectgroep de verwachtingen voor de LIN. Veel verpleegkundigen reageren negatief op de term Evidence-Based Practice (EBP), terwijl kwaliteitsverbetering middels EBP juist essentieel is. De LIN kan onderzoek meer bekendheid en draagvlak geven, wat de afdeling helpt bij het verbeteren van de zorg.
Studenten leren binnen de LIN overstijgend denken en passen deze vaardigheden na hun diplomering toe in de praktijk. Innovaties kunnen niet alleen verbeteringen opleveren, maar mogelijk ook tijd besparen op de afdeling. De LIN draagt bij aan de professionalisering van zowel studenten als verpleegkundigen.
De aanwezigheid van een docent op de afdeling zorgt ervoor dat het onderwijs beter aansluit op de praktijk. De docent krijgt een realistischer beeld van de haalbaarheid van opdrachten en zoekt samen met studenten en begeleiders naar manieren om schoolopdrachten zo vorm te geven dat ze daadwerkelijk bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Doordat de schoolopdrachten en de praktijk beter op elkaar aansluiten, kan een LIN mogelijk ook studiestress bij studenten verminderen.
Deze aanpak legt een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van de LIN en de samenwerking tussen onderwijs en praktijk.
"De kwaliteit van zorg kan verbeteren door meerdere mechanismen in een LIN. Er is meer persoonlijke aandacht doordat er meer mensen zijn. Door de samenwerking tussen de Hogeschool en het Spaarne Gasthuis kunnen we studenten beter opleiden. Maar het belangrijkste is dat leren en verbeteren de cultuur wordt op de afdeling: altijd samen op zoek naar hoe jij jezelf of de zorg beter kunt maken."
Een LIN is een lerende gemeenschap op het snijvlak van onderwijs, onderzoek en praktijk. Het doel is dat docenten, opleiders en studenten gezamenlijk leren en innoveren. Samen werken zij aan evidence-based practice, wat bijdraagt aan innovatie en de kwaliteit van zorg. De samenwerking tussen praktijk en onderwijs versterkt de lecturer practitioner vanuit de hogeschool. Studenten Verpleegkunde die hun stage op deze oncologieafdeling lopen, nemen deel aan de LIN.
Volgens het Theory of Change-model draagt een LIN bij aan een verbeterde leercultuur, beter onderwijs in de praktijk en de individuele groei van professionals, studenten en opleiders. Bovendien bevordert een LIN meer gepersonaliseerde zorg.
Het project is een samenwerking tussen de hogeschool en de praktijk. Er vindt samenwerking en uitwisseling van kennis plaats tussen onderzoekers, opleiders en professionals gedurende het gehele project. Het doel van de LIN is de samenwerking tussen onderzoek, onderwijs en de praktijk te bevorderen. Dit onderzoek is geïnitieerd vanuit het lectoraat Innovatie in de oncologische (netwerk)zorg, dat een samenwerking is tussen het Spaarne Gasthuis en Hogeschool Inholland.
Het project leidt tot de volgende resultaten: