Maatschappelijke vraagstukken: van inzicht naar bijdrage

Lectoraat
Teaching, Learning & Technology
Duur
Februari 2024 t/m december 2025
Locatie
Inholland-breed
Contact
Judith Heijmans

Het doel van Maatschappelijke vraagstukken: van inzicht naar bijdrage

Binnen Inholland willen we graag studenten opleiden die bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Het is echter nog niet inzichtelijk gemaakt aan welke competenties studenten daarbij werken. Met dit onderzoek ‘Maatschappelijke vraagstukken: van Inzicht naar Bijdrage’ wil het lectoraat Teaching, Learning & Technology daarom beter inzicht creëren in welke competenties aan bod komen. Dit helpt bij het vinden van constructieve afstemming: afstemming tussen competenties, onderwijsactiviteiten en beoordelingsmethodes, in leeromgevingen waarin studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken.

Het onderzoek richt zich op de volgende vragen:

  1. Welke competenties zijn nodig voor het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken?
  2. Hoe kunnen zulke maatschappelijke competenties worden uitgewerkt voor verschillende beroepen en domeinen binnen Inholland?
  3. Hoe kunnen competenties voor het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken worden gemonitord en beoordeeld?

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Het eerste deel van het onderzoek bestaat uit een (internationale) literatuurstudie. We brengen in kaart welke competenties volgens bestaand onderzoek nodig zijn om te werken aan maatschappelijk vraagstukken. Door inzichten uit tientallen wetenschappelijke artikelen te verzamelen en te analyseren, leggen we een solide basis voor een raamwerk van competenties die van belang zijn bij het werken aan maatschappelijke vraagstukken.

Vervolgens zullen we in de tweede fase de inzichten uit de literatuur verder valideren en uitwerken richting de context van Inholland.

Wanneer bekend is wat de gewenste te ontwikkelen competenties zijn, is een volgende stap te bepalen hoe we de competentie-ontwikkeling kunnen monitoren en beoordelen. Uit de literatuurstudie van fase 1 kiezen we of ontwikkelen we uit de samenwerking met de praktijk een ‘instrument’ waarmee de competenties zichtbaar gemaakt kunnen worden in het onderwijs. Dit instrument zullen we met een pilotstudie testen en, indien nodig en mogelijk, verfijnen.

"Door bestaande wetenschappelijke kennis te benutten, leggen we een stevige basis voor onderwijsprogramma’s die studenten de kans geven de essentiële competenties te ontwikkelen die nodig zijn om maatschappelijke impact te maken."

- Judith Heijmans, onderzoeker Teaching, Learning & Technology

Hoe wordt het werkveld betrokken?

We bevragen de opleidingen welke competenties studenten moeten ontwikkelen om bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken. Dit doen we via Group Concept Mapping. Dit kunnen nieuwe competenties zijn of competenties die momenteel onderbelicht zijn in het curriculum. In samenwerking met verschillende opleidingen en het werkveld werken we deze competenties verder uit. Wat moeten studenten daadwerkelijk kunnen? Wat zien we dan als ze een competentie bezitten? 

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Dit project levert twee belangrijke resultaten op. Allereerst een overzicht en operationalisatie van de verschillende maatschappelijke competenties: een Maatschappelijke Competentie-atlas. De atlas moet opleidingen helpen bij het maken van keuzes over welke competenties zij belangrijk vinden en welke onderwijs- en beoordelingsmethoden hierbij passen (constructieve afstemming).

Daarnaast ontwikkelen we een handreiking voor andere opleidingen, zodat zij de aanpak uit het tweede deel zelf kunnen volgen om hun eigen maatschappelijk competenties concreet uit te werken.

Werk samen met Judith

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
0652025962