De druk die studenten ervaren tijdens hun studie neemt toe en dat komt niet ten goede van hun welzijn en resultaten. Ze krijgen mentale en soms fysieke problemen en lopen vertraging op in hun studie. Of ze stoppen er helemaal mee. Dat zijn natuurlijk gevolgen die voorkomen moeten worden.
Om erachter te komen of het - van oorsprong boeddhistische – mindfulness invloed heeft op het welzijn en studiesucces van studenten, lieten we 12 studenten gedurende acht weken een mindfulnesstraining volgen. Tijdens de twee uur durende training gingen studenten aan de slag met yoga, meditatie en aandachtsoefeningen. Daarnaast oefenden ze iedere dag 30 minuten thuis met een mindfulness-app. Om te kijken welke effecten mindfulness oplevert, hebben we zowel voor als na de acht trainingen vragenlijsten afgenomen over o.a. de ervaring van stress, burn-out, nachtrust, psychologisch kapitaal en bevlogenheid. Hiermee onderzochten we de effecten op korte termijn. Door een jaar later nogmaals de vragenlijsten af te nemen, kijken we ook naar de effecten op lange termijn.
Op de korte termijn zijn de resultaten in ieder geval positief. Deelnemers geven aan dat ze nu bewuster kunnen omgaan met energiegevers en –nemers. Ze weten welke oefeningen ze kunnen doen om rustig te blijven in tijden van stress en focus te krijgen en houden. Dat geldt voor hen zowel binnen de studie als daarbuiten.