Ondersteunen van SRL in flexibele leertrajecten

Lectoraat
Studiesucces
Duur
September 2023 t/m september 2027
Locatie
Inholland-breed
Contact
Renée Hendriks

Het doel van het proejct

Er zijn verschillende modellen van globale keuzemogelijkheden die in te bouwen zijn in onderwijs. Dit onderzoek is onderdeel van het SELFLEX-project, waarin het lectoraat Studiesucces in samenwerking met de SELFLEX-consortiumpartners voor het eerst in kaart brengt welke keuzeruimte studenten zelf ervaren. Wat bepalen zij voor hun gevoel zelf en wat niet?

Omdat te veel keuzemogelijkheden juist keuzestress kunnen opleveren, is het perspectief van studenten extra belangrijk. Welke strategieën studenten inzetten bij het invullen van keuzemogelijkheden is vervolgens van belang om inzicht te krijgen in hun vaardigheden en of deze de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd bij de flexibele deeltijdopleiding Verpleegkunde. We onderzoeken hoe deze studenten flexibiliteit in een leeromgeving ervaren. Welke keuzes maken zij in zo’n flexibele leeromgeving en waarom? Hoe (zelfgereguleerd) doorlopen zij dat keuzeproces? Is dit gerelateerd aan leren en motivatie, en tot slot: hoe kunnen studenten begeleid worden in hun keuzeproces?

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

In het eerste deelonderzoek richten we ons op hoe studenten flexibiliteit ervaren als zij mogen kiezen ‘hoe’ zij leren. Eerst identificeren we met docenten de flexibiliteit voor de gekozen module, met betrekking tot de 'hoe'-dimensie. Hierbij kijken we naar flexibiliteit in lesmethoden, informatiebronnen, de rol van leraren en samenwerking.

Daarna vullen studenten een vragenlijst in die uit vier delen bestaat: open en gesloten vragen over flexibiliteit in het onderwijs, motivatie, zelfvertrouwen, en zelfregulerende leervaardigheden. Vervolgens nemen studenten deel aan een begeleide activiteit waarbij ze plannen maken voor de onderdelen waarin ze keuzemogelijkheden hebben. In deze activiteit schrijven ze hun plannen op in een voorgeschreven format.

Daarna worden de door studenten gemaakte plannen bekeken om de kwaliteit van die plannen te onderzoeken. Ten slotte verzamelen we, op basis van de plannen van de studenten, lijsten met relevante toetsresultaten.

Vervolgens voeren we een kwalitatieve analyse uit om het studentperspectief op flexibiliteit te herkennen, en een kwantitatieve analyse om te bekijken hoe dat perspectief samenhangt met de kwaliteit van een plan, motivatie, zelfvertrouwen, zelfregulerende leervaardigheden en studieresultaten.

Om de resultaten van het onderzoek te delen en checken op herkenbaarheid organiseren we een symposium voor studenten en onderwijsprofessionals. Onze bevindingen breiden we daarna uit met de extra inzichten die dit oplevert.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd als onderdeel van werkpakket 2 van het door NRO-gesubsidieerde SELFLEX-project dat wordt uitgevoerd met een consortium van Nederlandse hogescholen en universiteiten.

"We creëren een overzicht van keuzemogelijkheden die studenten ervaren in student-gecentreerd en student-gestuurd onderwijs"

- Renée Hendriks, onderzoeker lectoraat Studiesucces  

Wat is het belang voor het onderwijs?

Steeds meer onderwijs is student-gecentreerd of student-gestuurd. Met inzicht in de keuzes die studenten voor hun gevoel moeten maken, kan het onderwijs betere ondersteuning bieden aan studenten. Daarnaast geeft dit onderzoek richting aan welke keuzemogelijkheden de kwaliteit van onderwijs kunnen ondermijnen, en welke strategieën van belang zijn om dit te voorkomen.

Hoe wordt het werkveld betrokken?

In deze context vormen hogescholen en hun onderwijsprofessionals het werkveld. Docenten worden betrokken als participant en wij nodigen een bredere groep onderwijsprofessionals uit voor een symposium om de resultaten verder uit te diepen.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

In dit onderzoeksproject creëren we een overzicht van keuzemogelijkheden die studenten ervaren in student-gecentreerd en student-gestuurd onderwijs. We brengen de bijbehorende gevonden beslisstrategieën in kaart, beoordeeld op wenselijkheid ten behoeve van onderwijskwaliteit. Ook willen we aanbevelingen formuleren voor het bieden van keuzemogelijkheden.

De onderzoeker van Ondersteunen van SRL in flexibele leertrajecten

Samenwerkingspartners van Hogeschool Inholland

Werk samen met Renée

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
06-12296570