Het doel van ons onderzoeksproject is om bij te dragen aan het vergroten van onderzoekend vermogen en de professionele onderzoekende cultuur van betrokkenen in het Samen Opleiden. De student fungeert hierbij als aanjager in het bevorderen van onderzoekend vermogen in schoolteams.
Daarnaast bieden wij met dit onderzoek inzicht in wat het bevorderen van onderzoekend vermogen betekent voor de rol van de lerarenopleider.
Onderzoekers van De Pedagogische Opdracht werken in dit onderzoek onder andere samen met de Noord-Hollandse Samenscholing (NHS), een partnerschap tussen Pabo Inholland Alkmaar en diverse regionale po-besturen. In deze samenwerking leiden we aankomend leraren op tot onderwijsprofessionals met onderzoekend vermogen. Dit zijn reflectieve, contextbewuste professionals die in staat zijn om hun handelen in het primair proces continu te verbeteren en in te spelen op wat leerlingen in een specifieke context nodig hebben.
Deze beweging versterkt het onderzoekend vermogen: de reflectiviteit en het contextbewustzijn waardoor continu verbetering van het pedagogisch-didactisch handelen plaatsvindt.
Twee vragen staan centraal:
"De studenten zijn actiever in de praktijk. Vanuit persoonlijke beleving en ervaring, delen ze wat er speelt in het collectief, het leerteam. En vervolgens wordt een brug geslagen naar de Pabo als kennisinstituut, waarin ze mogelijkheden aangereikt krijgen om toe te passen in de praktijk."
Dit onderzoek levert kennis en inzichten op over hoe onderzoekend vermogen bevorderd kan worden bij (aankomend) onderwijsprofessionals en hoe de lerarenopleider hierin als actor een belangrijke bijdrage kan leveren. Deze kennis en inzichten zijn van belang voor het opleidingscurriculum van de pabo en voor onderwijsprofessionals die ontwikkeling en brede vorming van kinderen als kerntaak hebben.
Dit onderzoeksproject betreft een actieonderzoek samen met lerarenopleiders van Pabo Inholland Alkmaar en betrokken besturen Blosse, OPSPOOR, Ronduit Onderwijs, SKO West Friesland en Zaan Primair.
Deze video illustreert hoe lerarenopleiders en onderzoekers de samenwerking tussen de NHS en lectoraat De Pedagogische Opdracht ervaren.
In deze video verwoorden de studenten hoe zij het leren in leerteams bij de NHS ervaren. Deze video illustreert de opbrengsten van de samenwerking tussen de NHS en lectoraat De Pedagogische Opdracht.