De Studentenwelzijnsmonitor (SWM) is een Inhollandbrede, digitale vragenlijst voor studenten, ontwikkeld door het lectoraat Studiesucces van Hogeschool Inholland. De SWM is in mei 2021 voor het eerst uitgezet en zal jaarlijks doorontwikkeld en herhaald worden. In de SWM zijn verschillende vragen en gevalideerde schalen meegenomen met betrekking tot het welzijn, de engagement en het studiesucces van Inholland-studenten.
In 2022 is de jaarlijkse Inholland Studentenwelzijnsmonitor uitgebreid met specifieke vragen voor internationale studenten. Uit de analyses bleek dat internationale studenten met name een lagere ‘sense of belonging’ hebben. Onder deze term verstaan we dat de student zich verbonden voelt, het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn en zich thuis voelt bij de opleiding en hogeschool. Vanuit onderwijsbeleid en International Office kwam de vraag wat de reden is voor deze lage sense of belonging en wat Inholland kan doen om de sense of belonging te versterken.
Tijdens het onderzoek hebben we diepte-interviews gehouden met 21 internationale Inholland-studenten. We benaderden zowel voltijdstudenten als uitwisselingstudenten. De interviews gingen over hun ervaringen in de klas, bij Inholland en in Nederland in het algemeen. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, hebben we studenten van verschillende Inholland-locaties, opleidingen en afkomsten geworven.
De ‘sense of belonging’ van studenten hangt samen met het algeheel welzijn en de studieprestaties van studenten. Als een student zich thuis voelt en het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn, dan gaat het studeren makkelijker. Op basis van het onderzoek zijn praktische aanbevelingen gedaan die geïmplementeerd kunnen worden in de internationale programma’s en op de Inholland-locaties.
"I remember that at the beginning I was a little bit afraid that maybe I'll not adapt to new environment classmates because like everyone's from different culture. But at the end, especially at the end of the first year, I understood that I feel very safe in the class.”
Dit onderzoek leidde tot de volgende publicaties en aanbevelingen:
Rapport: Sense of Belonging onder Internationale Studenten.
Poster Sense of belonging among International Students.
"In my country the connection with the teacher is more academic and formal. In Inholland it's like I feel my teacher is my friend."
"At the beginning we felt very welcome, but when the weeks pass by it was like: “OK, I don't know anything about this.” So maybe try and keep up the communication and be like: “are you all OK?”