Sense of Belonging van Internationale studenten

Dit onderzoek is afgerond in juni 2024.

Lectoraat
Studiesucces
Duur
augustus 2023 t/m juni 2024
Locatie
Inholland-breed
Contact
Lisa Klinkenberg

Het doel van Sense of Belonging van internationale studenten

De Studentenwelzijnsmonitor (SWM) is een Inhollandbrede, digitale vragenlijst voor studenten, ontwikkeld door het lectoraat Studiesucces van Hogeschool Inholland. De SWM is in mei 2021 voor het eerst uitgezet en zal jaarlijks doorontwikkeld en herhaald worden. In de SWM zijn verschillende vragen en gevalideerde schalen meegenomen met betrekking tot het welzijn, de engagement en het studiesucces van Inholland-studenten.

In 2022 is de jaarlijkse Inholland Studentenwelzijnsmonitor uitgebreid met specifieke vragen voor internationale studenten. Uit de analyses bleek dat internationale studenten met name een lagere ‘sense of belonging’ hebben. Onder deze term verstaan we dat de student zich verbonden voelt, het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn en zich thuis voelt bij de opleiding en hogeschool. Vanuit onderwijsbeleid en International Office kwam de vraag wat de reden is voor deze lage sense of belonging en wat Inholland kan doen om de sense of belonging te versterken. 

Hoe pakte Inholland dit onderzoek aan?

Tijdens het onderzoek hebben we diepte-interviews gehouden met 21 internationale Inholland-studenten. We benaderden zowel voltijdstudenten als uitwisselingstudenten. De interviews gingen over hun ervaringen in de klas, bij Inholland en in Nederland in het algemeen. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, hebben we studenten van verschillende Inholland-locaties, opleidingen en afkomsten geworven.

Wat is het belang voor het onderwijs?

De ‘sense of belonging’ van studenten hangt samen met het algeheel welzijn en de studieprestaties van studenten. Als een student zich thuis voelt en het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn, dan gaat het studeren makkelijker. Op basis van het onderzoek zijn praktische aanbevelingen gedaan die geïmplementeerd kunnen worden in de internationale programma’s en op de Inholland-locaties.

"I remember that at the beginning I was a little bit afraid that maybe I'll not adapt to new environment classmates because like everyone's from different culture. But at the end, especially at the end of the first year, I understood that I feel very safe in the class.”

- Internationale student

Aanbevelingen voor sterkere Sense of Belonging

  • Activiteiten in het Engels aanbieden: door Nederlandstalige activiteiten vaker in het Engels aan te bieden, kunnen internationale en Nederlandse studenten elkaar beter leren kennen. Dat draagt bij aan hun gevoel van verbondenheid en deelname aan activiteiten. Dit kan ook de Engelse taalvaardigheid en interculturele vaardigheden versterken.
  • Aandacht voor cultuur en het leren kennen van de klas: door middel van activiteiten die cultuur, eten en muziek benadrukken, kan de verbondenheid tussen studenten versterkt worden. Studenten willen graag meer internationale studenten ontmoeten en meer delen van Nederland ontdekken.
  • Informatie over systemen en regels: internationale studenten ervaren onzekerheid door onbekendheid met systemen en regels van Hogeschool Inholland en Nederland. Meer aandacht in de klas voor deze systemen en praktische zaken kan hun integratie en gevoel van verbondenheid verbeteren.
  • Aandacht voor huisvestingsproblemen: veel internationale studenten ervaren problemen met huisvesting, wat hun welzijn en studieresultaten beïnvloedt. Het is belangrijk dat Inholland de zorgen van studenten serieus neemt en samenwerkt met partners zoals DUWO om oplossingen te zoeken.
  • Docenten en leer-coaches als ambassadeurs: docenten en leercoaches dienen beter op de hoogte te zijn van het ondersteuningsaanbod en activiteiten, zodat zij internationale studenten kunnen doorverwijzen en hun betrokkenheid kunnen verhogen.
  • Creëer een sociale studieruimte: een plek waar studenten samen kunnen studeren en ontspannen, kan hun welzijn en studiesucces bevorderen. Dit is vooral belangrijk voor studenten die geen comfortabele woonruimte hebben.

Publicaties uit dit onderzoek 

Dit onderzoek leidde tot de volgende publicaties en aanbevelingen:

Rapport: Sense of Belonging onder Internationale Studenten.

Poster Sense of belonging  among International Students.

 

"In my country the connection with the teacher is more academic and formal. In Inholland it's like I feel my teacher is my friend."

- International student

De onderzoeker van Sense of Belonging van Internationale Studenten

"At the beginning we felt very welcome, but when the weeks pass by it was like: “OK, I don't know anything about this.” So maybe try and keep up the communication and be like: “are you all OK?”

- International student

Werk samen met Lisa

Kom in contact en stel al je vragen