
De zorgsector kampt met personeelstekorten en steeds complexere zorgvragen. Daarom is een goede voorbereiding van verpleegkundestudenten op hun stage cruciaal. Simulatieonderwijs, waarbij studenten realistische situaties oefenen met simulatiepoppen, biedt een waardevolle aanvulling op traditionele stagevormen. Het stelt hen in staat om in een veilige omgeving te trainen, fouten te maken en te leren zonder risico’s voor patiënten.
In dit project onderzoeken we in hoeverre simulatieonderwijs helpt bij het toepassen van geleerde vaardigheden in de praktijk. We kijken hoe deze onderwijsmethode de motivatie, het zelfvertrouwen (zelfeffectiviteit) en de vaardigheden van studenten beïnvloedt tijdens hun stagevoorbereiding en -uitvoering. Deze inzichten helpen ons om simulatieonderwijs beter af te stemmen en studenten optimaal voor te bereiden op de praktijk.
We voeren dit project uit binnen een kleinschalige en duurzame onderzoeksaanpak, gericht op onderwijsinnovatie in het mbo en hbo. We onderzoeken in hoeverre simulatieonderwijs de overdracht van vaardigheden naar de praktijk bevordert en welke factoren daarbij een rol spelen, zoals motivatie en zelfeffectiviteit. Dit onderzoek is verbonden aan Innovatie in de oncologische (netwerk)zorg, lectoraat bij Hogeschool Inholland.
De zorgsector kampt met personeelstekorten en steeds complexere zorgvragen. Dit vraagt om innovatieve manieren om verpleegkundigen op te leiden. Traditionele stages zijn waardevol, maar studenten ervaren vaak een kloof tussen theorie en praktijk. Dit kan onzekerheid veroorzaken, waardoor ze minder effectief leren en minder goed voorbereid aan hun stage beginnen. Simulatieonderwijs biedt een oplossing door studenten in een veilige omgeving realistische situaties te laten oefenen. Zo ontwikkelen ze zowel vaardigheden als zelfvertrouwen.
In dit project onderzoeken we hoe simulatieonderwijs bijdraagt aan een betere stagevoorbereiding en in hoeverre studenten hun geleerde vaardigheden daadwerkelijk in de praktijk toepassen. Door inzicht te krijgen in de optimale balans tussen stage en simulatieonderwijs, kan het curriculum efficiënter worden ingericht. Dit verbetert de leerresultaten en vergroot de motivatie en het zelfvertrouwen van studenten.
Daarnaast reikt het project verder dan alleen de studenten. Het stimuleert onderwijsinnovatie en helpt bij de ontwikkeling van nieuwe leermethoden die beter aansluiten op de praktijk. Docenten krijgen praktische handvatten om simulatieonderwijs effectief te integreren, waardoor de aansluiting met de klinische praktijk verbetert. Zo dragen we met dit project niet alleen bij aan een hogere onderwijskwaliteit, maar ook aan beter opgeleide verpleegkundigen die met vertrouwen en vakmanschap de zorg instromen.
Wij betrekken het werkveld actief bij dit project, omdat ons onderzoek direct aansluit op de zorgpraktijk. Samen met zorginstellingen, stagebegeleiders en onderwijsinstellingen zoals ROC, HvA en Inholland werken we aan een effectieve implementatie van simulatieonderwijs. De samenwerking tussen mbo en hbo versterkt de aansluiting tussen opleiding en praktijk.
We onderzoeken in hoeverre studenten de geleerde vaardigheden in de praktijk toepassen, samen met zorginstellingen en werkplekbegeleiders. Dit doen we via vragenlijsten en evaluaties tijdens de stageperiode. Daarnaast verzamelen we feedback op de gesimuleerde scenario’s om deze beter af te stemmen op de praktijk.
Met dit onderzoek willen we studenten beter voorbereiden op hun stage, zodat zij met meer zelfvertrouwen en vakbekwaamheid de zorg instromen. Tegelijkertijd ondersteunen we zorgorganisaties met inzichten die helpen om onderwijs en praktijk beter op elkaar af te stemmen, wat kan leiden tot een efficiëntere inzet van stagiaires en minder benodigde begeleiding.
Door het werkveld nauw te betrekken, zorgen we voor een duurzame implementatie van simulatieonderwijs. Zo dragen we bij aan beter opgeleide verpleegkundigen en versterken we de kwaliteit en toekomstbestendigheid van de zorg.
Wij verwachten met dit onderzoek aan te tonen dat simulatieonderwijs studenten verpleegkunde beter voorbereidt op hun stage. Een belangrijke uitkomst is dat deelnemers met meer zelfvertrouwen aan hun stage beginnen. Dit vermindert stress, waardoor zij sneller leren en zelfstandiger handelen. Zo verloopt de overgang van theorie naar praktijk soepeler en neemt het leerrendement toe.
Daarnaast verwachten we dat studenten door simulatieonderwijs beter voorbereid en minder afhankelijk zijn van begeleiding op de stageplek. Werkplekbegeleiders kunnen zich daardoor meer richten op verdiepende leerdoelen in plaats van op basale instructies. Op termijn zou dit de stageduur kunnen verkorten zonder in te leveren op leerkwaliteit.
Voor zorgorganisaties kan dit onderzoek aantonen dat simulatieonderwijs niet alleen beter opgeleide studenten oplevert, maar ook de druk op begeleiders en instellingen verlaagt. Met deze inzichten kunnen we de balans tussen stage en simulatieonderwijs optimaliseren en een effectiever, toekomstbestendig opleidingsmodel ontwikkelen. Zo versterken we zowel de verpleegkundeopleiding als de kwaliteit van de zorg.