Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) belooft een revolutie teweeg te brengen in de creatieve industrie, door de introductie van innovatieve vaardigheden zoals AI-ondersteunde contentcreatie, AI-output curatie en verfijning. Ook zorgt GenAI voor nieuwe rollen zoals prompt engineers.
Dit promotieonderzoek verkent hoe ontwerpers GenAI kunnen gebruiken om hun creatieve werk te verbeteren en nieuwe, waardevolle oplossingen te creëren. Onderzoeker Claudia Mayer wil ontdekken welke vaardigheden en middelen ontwerpers nodig hebben om GenAI effectief te kunnen gebruiken. Ze zal praktische hulpmiddelen en educatief materiaal ontwikkelen om zowel huidige als toekomstige ontwerpers en studenten te helpen leren hoe ze GenAI in hun werk kunnen toepassen. Zo wordt het voor hen gemakkelijker om te innoveren en echte maatschappelijke vraagstukken op te lossen.
In dit onderzoek ontwikkelt Claudia zogenoemde ‘boundary objects’: tastbare hulpmiddelen die toekomstige ontwerpers (zoals Creative Business-studenten) helpen bij het bespreken en visualiseren van de strategische waarde van GenAI.
Het doel is om een vooruitdenkende mindset te stimuleren, toekomstgerichte capaciteiten te verbeteren en het vertrouwen te vergroten in het werken met GenAI en andere opkomende technologieën. Het onderzoek is erop gericht om door middel van deze boundary objects nieuwe praktijkgebaseerde inzichten te ontwikkelen voor (toekomstige) ontwerpers, ondersteund door opkomende technologie.
Na een literatuurstudie volgen interviews met experts en ontwerpers om te leren hoe zij GenAI gebruiken in hun werk. In case studies bekijkt de onderzoeker voorbeelden uit de praktijk waar GenAI wordt gebruikt om te zien wat werkt en wat niet. Daarna richt het onderzoek zich op het ontwikkelen van hulpmiddelen; praktische tools en gidsen maken die ontwerpers helpen om GenAI effectief te gebruiken. Met testen in de praktijk worden de hulpmiddelen uitgeprobeerd met ontwerpers en studenten om te zien of ze echt helpen. Uiteindelijk maakt de onderzoeker educatieve materialen om toekomstige ontwerpers te leren hoe ze GenAI kunnen gebruiken.
"GenAI transformeert de designindustrie. Dit onderzoek verkent kansen om strategische waarde te creëren - ver voorbij tijdwinst."
Het onderzoek helpt studenten om GenAI te begrijpen en toe te passen, waardoor ze beter voorbereid zijn op hun toekomstige carrières:
Het onderzoek sluit aan bij de visie van Inholland, waarin de verbinding tussen praktijkgericht onderzoek en onderwijs van groot belang is. Mogelijke onderzoekssettings zijn onder andere Living Labs en verschillende onderwijsprogramma's binnen het domein Creative Business. De faculteit Industrial Design Engineering van de TU Delft integreert de nieuwste technologische ontwikkelingen in ontwerpmethodologieën en gebruikt onderwijs als Living Lab voor onderzoeksideeën. Het onderzoek onderstreept een multidisciplinaire aanpak, die van invloed is op kennisontwikkeling, praktijkverbetering en innovatie in het onderwijs.
Dit onderzoek is gericht op het ondersteunen van de capaciteiten en strategie van de creatieve industrie. Het helpt de creatieve industrie voor te bereiden op toekomstige technologische ontwikkelingen. Ook zorgt het ervoor dat ontwerpers in staat zijn om nieuwe kansen te benutten en innovatieve oplossingen te creëren die waardevol zijn voor hun klanten en de bredere markt.
De Kennis en Innovatie Agenda (KIA) benadrukt het belang van missiegedreven innovatie in maatschappelijke transities en de behoefte aan nieuwe ontwerpcompetenties onder creatieve professionals.
De onderzoeker zorgt ervoor dat het werkveld actief betrokken is bij het onderzoek en profiteert van de resultaten:
De resultaten helpen ontwerpers en studenten om beter voorbereid te zijn op de toekomst en om effectief gebruik te maken van opkomende technologieën zoals GenAI. De verwachte resultaten van het onderzoek zijn: