Studentenwelzijn is een onderwerp dat al jaren sterk in de politieke en maatschappelijke belangstelling staat. Zeker tijdens de coronapandemie, die een grote impact heeft gehad op het welzijn van studenten. Het studentenwelzijn hangt onder andere samen met hun betrokkenheid, daadwerkelijke studievertraging en –uitval.
De Studentenwelzijnsmonitor (SWM) is een Inholland-brede, digitale vragenlijst voor studenten, ontwikkeld door het lectoraat Studiesucces . Het lectoraat begon in 2018 met het in kaart brengen van het studentenwelzijn en in 2021 is de SWM in het leven geroepen, waarmee het studentenwelzijn structureel en duurzaam gemonitord wordt. In de SWM zijn verschillende vragen en gevalideerde schalen opgenomen met betrekking tot het welzijn, de engagement en het studiesucces.
De data van de SWM is bedoeld voor zowel praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek, als voor input voor interventies en beleid binnen Inholland om het studentenwelzijn te verbeteren. Door jaarlijkse cohorten kunnen we trends over de tijd in de gaten houden. Daarnaast is de SWM door de jaren heen doorontwikkeld, waarbij studenten op basis van hun antwoorden gepersonaliseerde feedback ontvangen en collega’s toegang hebben tot de resultaten via een interactief dashboard. De doorontwikkeling van de SWM is onderdeel van, en werd gefinancierd door, het consortium Welzijn & Binding.
Elk jaar maken we een overwogen keuze om bepaalde onderwerpen uitgebreider mee te nemen. Zo namen we bijvoorbeeld in 2022 eenzaamheid nadrukkelijker op in de SWM, in 2023 keken we specifieker naar fysiek welzijn en leefstijl, en in 2024 lag de focus op ‘onnodige’ stressoren. Een groot deel van de vragen blijven jaarlijks hetzelfde, zoals voor depressieve symptomen, bevlogenheid, prestatiedruk en algehele levenstevredenheid (Cantril-ladder). Dit maakt het mogelijk om resultaten van de verschillende metingen in de tijd tegen elkaar af te kunnen zetten.
De afname van de SWM is ieder jaar in mei, om overlap te voorkomen met andere vragenlijsten zoals de NSE. Ook is zo het meetmoment ieder jaar hetzelfde, zodat dit geen invloed kan hebben op de resultaten.
We nodigen studenten via de studentmail uit om de SWM in te vullen en we hebben verschillende lokale en digitale wervingsacties om de respons te verhogen. Ook studentambassadeurs worden ingezet om hun medestudenten te motiveren om de vragenlijst in te vullen. Sommige opleidingen laten de SWM in de klas invullen. In 2024 is er een Students-as-Partners project opgezet waarbij studenten meehielpen bij de ontwikkeling van de vragenlijst, de werving en het verspreiden van de resultaten. Waarbij studenten meehielpen bij de ontwikkeling van de vragenlijst, de werving en het verspreiden van de resultaten.
Na het invullen van de SWM ontvangen studenten een persoonlijk rapport op basis van hun antwoorden. De studenten ontvangen tips en doorverwijzingen naar bijpassende infographics, e-learnings (New Heroes) en e-health modules (Caring Universities). De studenten maken ook kans op een boek, VVV-bon of andere prijs na deelname en konden aangeven of ze vaker benaderd willen worden voor onderzoek.
Voor collega’s hebben we interactieve dashboards ontwikkeld waarin resultaten gefilterd kunnen worden op locatie- en opleidingsniveau. Dit stelt de collega’s in staat om hun specifieke resultaten in te zien, wat we vervolgens weer kunnen gebruiken voor gesprekken binnen teams en de ontwikkeling van interventies. We breiden dit dashboard doorlopend uit met nieuwe tabbladen met resultaten. Ook publiceren we jaarlijks een factsheet.
Benieuwd naar hoe leefstijl en welzijn hand in hand gaan voor studenten? In deze video deelt Lisa Klinkenberg, onderzoeker bij het lectoraat Studiesucces, haar inzichten over de impact van leefstijl op mentaal welzijn. Samen met Karali Volger, docent Verloskunde, onderzoekt ze hoe factoren zoals schermtijd, slaapkwaliteit, beweging, gezonde voeding en alcoholgebruik het welzijn van studenten beïnvloeden. De bevindingen zijn helder: een gezonde leefstijl kan studievertraging en uitval helpen voorkomen. Ontdek hoe Hogeschool Inholland zich inzet voor een leeromgeving die balans en welzijn ondersteunt.
Voor opleidingen is het belangrijk om een ‘vinger aan de pols’ te houden, omdat het studentenwelzijn samenhangt met de betrokkenheid en studiesucces. Daarom is inzicht nodig in het welzijn van studenten en in wat hun behoeften zijn. Door resultaten op onder andere locatie- en opleidingspecifiek niveau te rapporteren, trends te bestuderen over de verschillende cohorten en verschillende statistische modellen te toetsen, ontstaan handvatten om geïnformeerde keuzes te maken voor onderwijsontwikkeling. Met de SWM kunnen we interventies en beleid rondom het studentenwelzijn ontwikkelen en evalueren.
De domeinen en opleidingen zijn betrokken geweest en zullen betrokken blijven bij de doorontwikkeling van de SWM. Voor sommige opleidingen en specifieke doelgroepen, hebben we aanvullende vragen opgenomen. Zo hebben we onder andere aanvullend onderzoek gedaan voor Verloskunde, de Inholland pabo en internationale studenten. Ook kunnen collega’s en studenten de data gebruiken voor eigen onderzoeken, zoals afstudeerscripties, of als basis voor aanvullend onderzoek. We staan ook open voor externe samenwerkingen.
We zien na de coronaperiode een herstel in het welzijn van onze studenten en een stabiel beeld in de jaren daarna. Het gaat hier onder andere over een afname in de depressieve symptomen, een afname in de studiestress en een toename in de studiemotivatie. Op bepaalde aspecten zien we geen of nauwelijks ontwikkelingen, bijvoorbeeld op veerkracht en prestatiedruk.
Ook wees de SWM uit dat er specifieke aspecten zijn die extra aandacht behoeven, zoals de leefstijl van studenten, de sense of belonging van internationale studenten en financiële zorgen en -problemen. Op deze onderwerpen hebben collega’s en studenten aanvullend onderzoek gedaan.
De respons per cohort:
"Inholland is meer dan een plek waar je een goede opleiding kunt volgen. Welzijn van onze studenten heeft topprioriteit."