Ontwikkelingen in het onderwijs en in de technologie hebben gevolgen voor de inrichting van de fysieke onderwijsomgeving. Online en blended onderwijs stellen andere eisen aan de fysieke en digitale leeromgeving. Het vraagt om een andere inrichting van de onderwijsruimtes om zo de didactische doelen optimaal te ondersteunen.
Om daarin te voorzien richten scholen ruimtes in met namen als designlab, studio’s of makerspace. Deze onderwijsruimtes zijn gevuld met geavanceerde technologie zoals bijvoorbeeld camera’s, audioapparatuur, augmented reality, virtual reality of beroepsspecifieke technologie. Dit roept vragen op over hoe het hoger onderwijs inzet op het inrichten van technologierijke learning spaces en hoe men deze ruimtes gebruikt. Aan welke eisen moeten ze voldoen om de didactiek te ondersteunen? En hoe begeleid je docenten bij het optimaal benutten van de mogelijkheden?
In samenwerking met SURF hebben we een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de inzet en het gebruik van learning spaces. Hieraan werkten dertien wo- en vijftien hbo-instellingen mee. Daarnaast hebben we binnen Inholland gekeken naar de ervaringen met de innovatieve onderwijsruimte van de opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT).
Technologierijke onderwijsruimtes bieden kansen bij het vormgeven aan flexibilisering van het onderwijs, omdat studenten ook op afstand kunnen deelnemen aan onderwijsactiviteiten. Bovendien draagt de variatie die learning spaces bieden bij aan activerend onderwijs voor studenten. De fysieke inrichting van deze ruimtes is vaak flexibel zodat docenten snel kunnen schakelen tussen de verschillende groeperingsvormen. Dit thema heeft daarmee directe raakvlakken met zowel de didactische inzet van video als met samenwerkend leren met technologie.
Ons onderzoek geeft inzicht in de stand van zaken in het hoger onderwijs als het gaat om de inzet en het gebruik van learning spaces. Kennis die beleidsmakers kunnen gebruiken bij de (her)inrichting van de fysieke onderwijsomgeving. Ook draagt deze kennis bij aan de visievorming als het gaat om de rol van de fysieke leeromgeving in leerprocessen.
Aan de hand van het verkennend onderzoek binnen het hoger onderwijs onderscheiden we nu vier soorten technologierijke learning spaces:
Daarnaast adviseren wij om pioniers of early adopters te betrekken bij de implementatie en bekendheid van een dergelijke ruimte. Zie ook de publicaties voor alle highlights uit het onderzoek.