Opleidingen willen de zelfregie en het eigenaarschap van studenten in hun leerproces graag ondersteunen. Om het eigen leren te kunnen sturen, zijn diverse persoonlijke, relationele en onderwijsontwerp-factoren van belang. Met de Toolkit Zelfregie wil het lectoraat Studiesucces opleidingen een maatwerktraject bieden, waarmee we inzichtelijk maken hoe studenten en docenten deze factoren ervaren in een onderwijsonderdeel.
De Toolkit biedt aanknopingspunten die docenten- en opleidingsteams kunnen gebruiken om met elkaar in gesprek te gaan, zodat zij erachter komen hoe de opleiding de ontwikkeling van zelfregie (verder) kan ondersteunen. Zo wordt tijdens het onderzoek duidelijk of studenten bijvoorbeeld voldoende motivatie voelen om zelfsturend te leren, maar ook of zij het leerklimaat als veilig ervaren, wat belangrijk is om hulp te kunnen vragen. Ook bekijken we of studenten en docenten deze factoren op dezelfde manier of juist verschillend ervaren. De uitkomsten worden gebruikt om vervolgacties te bepalen bij doorontwikkeling van het onderwijs.
Met de verzamelde gegevens van alle opleidingen optimaliseren we daarnaast een vragenlijst die we valideren voor de Nederlandse hbo-context. We maken studentprofielen om een gedifferentieerd ondersteuningsaanbod te ontwikkelen. De doelen van dit onderzoek zijn dus om de praktijk van maatwerkadvies te voorzien op basis van student en docentgegevens, en deze gegevens ook te gebruiken om breed inzetbare tools te ontwikkelen.
De Toolkit Zelfregie is ontwikkeld door onderzoekers van het lectoraat Studiesucces en de Haagse Hogeschool. Opleidingen van zowel Hogeschool Inholland als de Haagse Hogeschool kunnen zich opgeven. Na een intake volgen een vragenlijstafname en verdiepende focusgroep-gesprekken met zowel studenten als docenten. Aan de hand van deze gegevens wordt een rapport opgesteld voor de opleiding met sterke punten en verbeterpunten.
Tijdens een interactieve ontwikkelsessie kijken we met zoveel mogelijk verschillende stakeholders van de opleiding naar het grotere plaatje. Wat gaat er goed, wat kan er beter en waarmee gaan we concreet aan de slag? Daarnaast gebruiken we de studentdata om de vragenlijst te valideren, en om studentprofielen te ontdekken waarmee we ondersteuning ontwikkelen.
"Onderwijs wordt steeds meer student-gecentreerd of student-gestuurd vormgegeven. In hoeverre de student in staat is om te sturen, kan echter verschillen per student en per moment."
Onderwijs wordt steeds meer student-gecentreerd of student-gestuurd vormgegeven. In hoeverre de student in staat is om te sturen, kan echter verschillen per student en per moment. Docenten en opleidingen hebben daar lang niet altijd zicht op. Het ontwikkelen van tools zoals de Toolkit Zelfregie brengt daar verandering in. Hiermee wordt duidelijk wat nodig is om de juiste ondersteuning aan te kunnen bieden.
De Toolkit wordt in verschillende hoger onderwijsopleidingen ingezet en doorontwikkeld met feedback van de deelnemers. Daarnaast worden resultaten periodiek gedeeld in het Inholland netwerk Zelfregie, dat een klankbordfunctie vervult.
We verwachten voor de deelnemende opleidingen dat zij inzicht krijgen in zelfregie van studenten als thema. De deelnemende opleidingen van Inholland zijn de AD Cross mediale Communicatie, de Bachelor Communicatie en de Living Labs Sustainable Media, International Music Industry en Social Impact Island. Het onderzoek biedt docenten en studenten inzicht in stuurkracht van studenten. Daarnaast bieden we met dit project aanknopingspunten voor doorontwikkeling van meer zelfregie ondersteunend onderwijs.
We ontwikkelen in dit onderzoek een gevalideerde vragenlijst over stuurkrachtfactoren voor de Nederlandse hbo-context. Ook vormen we studentprofielen voor het ontwikkelen van een gedifferentieerd ondersteuningsaanbod.