Het onderzoeksproject VELO leverde de volgende resultaten op:
Online of blended leefstijlbegeleiding is in opkomst, maar vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Hoe worden studenten opgeleid om e-Health in te zetten in de begeleiding van cliënten naar een gezonde leefstijl?
In dit project ontwikkelen we nieuw onderwijs dat structureel kan worden gebruikt in de curricula van Sportkunde en Social Work. Deze opleidingen zijn samen met het lectoraat E-Health de opdrachtgevers van dit project. Momenteel wordt weinig aandacht besteed aan e-Health voor leefstijlverbetering in het onderwijs. Wel komt vanuit docenten sterk de vraag naar voren hoe we e-Health-kennis en -vaardigheden structureel kunnen integreren in ons onderwijs en onze studenten interprofessioneel laten samenwerken gebruik makend van e-Health. En vanuit de praktijk komt de vraag hoe studenten worden opgeleid om e-Health in te kunnen zetten in de begeleiding van cliënten naar een gezonde leefstijl.
Kortom: met een nieuwe basis onderwijsmodule over e-Health willen we onze studenten voorbereiden op een werkveld, waarin online en blended leefstijlcoaching een steeds grotere rol krijgt.
Met het ontwikkelen van een nieuwe basis onderwijsmodule over e-Health en het inbedden in het onderwijs willen we de toekomstige leefstijl-, zorg- en welzijnsprofessionals optimaal voorbereiden op de toepassing van e-Health voor leefstijlverbetering (BRAVO) en gedragsverandering voor hun cliënten.
De impact voor het werkveld is dat de toekomstige professionals beter voorbereid zijn op een werkveld waarin online en blended leefstijlcoaching een steeds grotere rol krijgt.
We starten met een inventarisatie van waar in het onderswijs al e-Health wordt geïntegreerd. Ook brengen we in kaart welke kansen de studenten en docenten zien om e-Health te integreren in het onderwijsprogramma. Op basis van eerdere onderzoeksprojecten zijn verschillende producten opgeleverd of resultaten gepubliceerd, gerelateerd aan het onderwerp e-Health voor leefstijlverandering. Deze resultaten en producten worden verzameld vanuit het perspectief van Sportkunde en Social Work.
Na deze inventarisatie gaan we met docenten en werkveldpartners in co-creatie-sessies toewerken naar een concept van de onderwijsmodule. Gevolgd door ontwikkeling ervan. Ook leveren we een viertal kennisclips op.
"Techniek maakt steeds meer mogelijk, maar we zetten techniek nog onvoldoende functioneel in om leefstijldoelen te behalen. Digital fitness helpt de fitnessprofessional om data om te zetten naar gepersonaliseerde inspiratie en motivatie voor de consument.”
Ronald Wouters, NLActief