Met dit project beogen we op deelnemende scholen op onderzoekende wijze effectieve en duurzame werkprocessen te creëren. In deze werkprocessen dienen leraren, rekencoördinatoren, Pabo-studenten en onderzoekers structureel het reken-wiskundeonderwijs te verbeteren.
Goed reken-wiskundeonderwijs sluit aan bij de ontwikkeling van kinderen. Door signalen die kinderen geven over hun ontwikkeling ‘te lezen’ kunnen leraren hun pedagogisch-didactisch handelingsrepertoire laten aansluiten bij de uit deze signalen af te leiden ontwikkelingsbehoeften. Deze vaardigheid is te beschrijven als feedbackgeletterdheid. Om deze feedbackgeletterdheid te vergroten is het nodig dat (aanstaande) leraren structureel cycli doorlopen van het zien van signalen tijdens rekenen-wiskunde, het met behulp van collega's en wetenschappelijke bronnen interpreteren van deze signalen en het op basis hiervan aanpassen van het handelingsrepertoire. Wij onderzoeken de kenmerken en uitkomsten van een leeromgeving die deze cycli stimuleert en ondersteunt.
Vragen die in deze PLG centraal staan:
Elke leraar is een casus. Van elke leraar worden geobserveerde bijeenkomsten in de PLG, de gecreëerde pedagogisch-didactische situatie in de klas en de onderbouwing van deze keuzes in lijn met elkaar onderzocht.
Met behulp van een aantal ontwerpprincipes worden klassensituaties onder de loep genomen. Veronderstellingen die in de fasen van deze ontwerpprincipes gehanteerd worden:
Met schoolteams in het basisonderwijs van meerdere schoolbesturen wordt per school een professionele leergemeenschap (PLG) gevormd. In deze PLG worden rekensituaties in de klas onderzocht en gevoed met pedagogisch-didactische kennis over rekenen-wiskunde.
Dit onderzoeksproject vindt plaats in een samenwerking tussen twee lectoraten van twee verschillende hogescholen; scholen van meerdere schoolbesturen in Noord-Holland, de Pabo’s van Inholland en de Ipabo.
"Het project is een goede aanvulling op ons beleid om rekenspecialisten op te leiden. Deze feedbackgeletterdheid hebben leraren echt nodig, maar ontbreekt vaak.”
Dit onderzoek levert kennis en inzichten op over kenmerken van een leeromgeving die feedbackgeletterdheid stimuleert.
Deze leeromgeving die feedbackgeletterdheid stimuleert, draagt bij aan betere prestaties van kinderen bij rekenen-wiskunde en draagt daarmee vervolgens weer bij aan kansengelijkheid voor kinderen in sociaal-economisch lagere thuissituaties.