Waarde van leren in open leeromgevingen

Lectoraat
Teaching, Learning & Technology
Duur
Februari 2024 tot ongeveer september 2024
Locatie
Inholland-breed
Contact
Sanne Hille-Knoester

Het doel van Waarde van leren in open leeromgevingen

Open leeromgevingen zijn leeromgevingen waarin studenten samenwerken met docenten en werkveldpartners aan authentieke, vaak maatschappelijke vraagstukken. Andere namen voor dit soort leeromgevingen zijn bijvoorbeeld labs, living labs en hybride leeromgevingen. Inholland biedt studenten in dit soort leeromgevingen interdisciplinair keuzeonderwijs, waarin ze samen met docenten, onderzoekers, maatschappelijke partners en bedrijfsleven  oplossingsrichtingen bedenken voor maatschappelijke vraagstukken.

Weinig studenten kiezen echter voor dit interdisciplinaire keuzeonderwijs. We weten nog niet waar dit precies door komt. Het doel van dit onderzoek is daarom om inzicht te krijgen in welke factoren bijdragen aan de motivatie van studenten voor open leeromgevingen, in dit geval interdisciplinair keuzeonderwijs.

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Met dit project wil het lectoraat Teaching, Learning & Technology onderzoeken wat studenten drijft bij het kiezen van een open leeromgeving, zoals labonderwijs, of juist voor ander keuzeonderwijs. Zo kunnen we praktische handvatten geven voor bijvoorbeeld het matchen en motiveren van studenten voor dit type onderwijs.

Hoe kunnen we de waarde van leren in een open leeromgeving voor studenten vergroten en ervoor zorgen dat hun verwachtingen en de realiteit beter op elkaar afgestemd worden? Met deze vraag start dit onderzoek.

De onderzoeksaanpak is een Design-Based Reseach. Dit kan namelijk helpen bij het creëren en uitbreiden van kennis over het ontwikkelen, uitvoeren en in stand houden van innovatieve leeromgevingen (Baumgartner et al., 2002: 5).

Wat is het belang voor het onderwijs?

Als we beter inzicht krijgen in de factoren die bijdragen aan de motivatie van studenten bij de keuze voor open leeromgevingen, kunnen we op basis daarvan richtlijnen of hulpmiddelen voor onderwijsontwerp maken. Dit helpt docenten om in te spelen op de motivatie van studenten.

Hoe wordt het werkveld betrokken?

In open leeromgevingen werken studenten samen met docenten en werkveldpartners aan authentieke (vaak maatschappelijke) vraagstukken. Dit loopt uiteen van gemeentes en provincies tot commerciële organisaties. Het gaat om de partners waar Creative Business mee samenwerkt in de living labs. Het werkveld is dus betrokken bij het onderwijs waarin dit onderzoek plaatsvindt.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Dit onderzoek kan tot de onderstaande resultaten en producten leiden die zowel studenten als coaches ten goede komen. Denk aan:  

  1. Een ontwerp, bijvoorbeeld: Student journey maps
    Een student journey map kan de leerervaring van studenten in een open leeromgeving visualiseren, waarbij ook bepaalde knelpunten gevisualiseerd kunnen worden. Zo'n map maakt bijvoorbeeld zichtbaar welke keuze de student maakt op basis van welke motiverende factor. Zulke maps kunnen ook gebruikt worden om beter in te spellen op de verwachtingen die studenten hebben en om studenten een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten.
  2. Een onderzoeksrapport
    Een rapportage van het Design-Based Research proces met de belangrijkste bevindingen.

Werk samen met Sanne

Kom in contact en stel al je vragen