In 2021 heeft Inholland in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen gekregen om onder andere studentenwelzijn en sociale binding te versterken en de stageproblematiek te verminderen. De middelen uit het NPO kon Inholland onder andere inzetten om de negatieve gevolgen van corona te verminderen in haar onderwijs.
Naar aanleiding hiervan is een consortium van vijf lectoraten samengesteld, getiteld ‘Ontwikkelen van welzijn en sociale binding en terugdringen van stageproblematiek met studentparticipatie initiatieven’ (in het kort ‘Welzijn & Binding’). Dit NPO Onderzoeksconsortium Welzijn & Binding richt zich op het versterken van het welzijn van studenten, op het versterken van de sociale binding tussen studenten en de opleiding en het verminderen van stagediscriminatie.
Met de onderzoeksactiviteiten van het consortium willen we evidence-informed duurzaam inzetbare interventies binnen Inholland doorontwikkelen, met als doel om studentenwelzijn en sociale binding te bevorderen.
Het onderzoeksconsortium organiseert in 2022 voor alle collega’s van Inholland professionele leergemeenschapsbijeenkomsten. In deze bijeenkomsten delen we nieuwe inzichten vanuit praktijkgericht onderzoek. We gaan daarnaast met elkaar in gesprek over hoe we welzijn en binding kunnen versterken binnen onze hogeschool.
Bekijk hier de video-opnamen van de voorgaande bijeenkomsten.
Het Consortium Welzijn & Binding wil duurzaam inzetbare initiatieven ontwikkelen, om studentenwelzijn en sociale binding te bevorderen.
Het consortium doet praktijkgericht onderzoek naar duurzaam inzetbare interventies ter bevordering van welzijn en binding. Dit gaat bijvoorbeeld over de werking van de StudentSucces Centra binnen Inholland, diverse methodieken rondom peer coaching en buddy-systemen, het monitoren van het mentale welzijn van studenten en hun betrokkenheid bij Inholland, een proeftuin om stagediscriminatie in de school en in het werkveld te verminderen, en een methodiek om studenten meer als equal partner te betrekken in het onderwijs.
We betrekken de bedrijven en organisaties waar studenten stagelopen als partner in het project rondom stagediscriminatie. Daarnaast is het werkveld van het consortium vooral het hoger onderwijs zelf, dus onze partners zijn docenten en andere professionals in de hogeschool.
Peer-coaching kan studenten helpen bij betere studievaardigheden en stressvermindering. Ook kan het ervoor zorgen dat zij zich meer thuis voelen op de hogeschool.
Alle projecten in dit consortium leveren wetenschappelijk praktijkgerichte inzichten op, die met diverse toegankelijke communicatievormen worden ontsloten. Dit gebeurt zowel tijdens als na afronding van de onderzoeksprojecten.
Belangrijkste beoogde opbrengst van deelprojecten
De meest relevante beoogde opbrengst is echter dat het doen van de onderzoeken (direct) doorwerkt in verbetering van de dagelijkse praktijk van docenten in de hogeschool. De bestudering van de vraagstukken omtrent welzijn, binding, participatie en stagediscriminatie brengen naar verwachting een verandering tot stand in de reguliere onderwijsactiviteiten. Dat kan bijvoorbeeld tot uiting komen in een hoger studentenwelzijn, meer studentparticipatie en minder stagediscriminatie. Op de langere termijn is eventueel een impact op studievoortgang en uitval te onderscheiden.
Daarnaast willen we met name door het initiëren en faciliteren van een professionele leergemeenschap docenten laten professionaliseren op het gebied van (onderzoek doen naar) welzijn, binding, participatie en stagediscriminatie.
Over het algemeen levert het consortium eind 2023, naast de opbrengsten van de deelprojecten, een of meerdere gezamenlijke kennisproducten op over het bevorderen van studentenwelzijn, sociale binding en participatie en het verminderen van stagediscriminatie. Deze kennisproducten kunnen worden gebruikt door medewerkers van Inholland om beleid en praktijk rondom welzijn, binding en participatie verder te ontwikkelen.
Dit kunnen we presenteren in een eindsymposium in november 2023. Het product kunnen we ook delen met geïnteresseerden buiten Inholland.
Voorbeelden van deze kennisproducten zijn:
In het onderzoeksconsortium hebben we tot nu toe acht deelprojecten gedefinieerd:
Het magazine Bouwen aan Binding belicht het essentiële thema van studentenwelzijn en binding. Dit magazine biedt een diepgaande kijk op hoe we het welzijn en de binding van onze studenten kunnen versterken, door de lens van actuele projecten zoals de Studentenwelzijnsmonitor en de SaP Radar Methode voor de inzet van Students as Partners, tot initiatieven voor inclusieve Studentsucces Centra. Het benadrukt het belang van een gemeenschap waarin elke student zich gewaardeerd, gehoord en ondersteund voelt. Bouwen aan Binding is gemaakt door leden van het Inholland Consortium NPO.
Lees de uitgebreide interviews
Hieornder hebben we per thema onze achterliggende beoogde doelen beschreven van de deelprojecten.
Meer concreet zorgen de projecten wat betreft welzijn er onder andere voor dat:
Wat betreft binding en participatie zorgen de projecten ervoor dat:
Kijkend naar het verminderen van stagediscriminatie, zorgen de projecten voor:
Peer-coaching draait om een helpende relatie, waarin twee mensen van gelijke status actief deelnemen en daarbij van elkaar leren. In het hoger onderwijs wordt peer-coaching steeds vaker toegepast, waarbij studenten hun peers kunnen helpen en ondersteunen.
Bij het Studentsucces centrum (SSC), dat als doel heeft om de binding en het welzijn van studenten te versterken, is peer-coaching een kernactiviteit. Binnen elk SSC zijn een of meerdere getrainde studenten actief als studentbuddy’s. Binnen ons consortium is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de peer-to-peer begeleiding. Lees meer over de leerzame resultaten van deze studie in de publicatie Van eenmalig helpen naar duurzame coaching?