In de ontwikkeling van voedingsmiddelen draait alles om smaak. Eten moet vooral lekker zijn, toch? En hoe ouder we worden, hoe meer onze smaak zich ontwikkelt. Dit project is onderdeel van het innovatieprogramma Kracht van Smaak - Food for Happy Ageing, waarin we onderzoek doen naar smaakverandering.
Aangezien onze smaak al verandert op jonge leeftijd, doen wij onderzoek naar smaakontwikkeling bij jonge kinderen. We zijn benieuwd naar hoe goed we kleine pH-verschillen kunnen proeven en ook naar hoe snel dat vermogen vermindert ná de kinderleeftijd. Het gaat dus om een fundamentele onderzoeksvraag waardoor betere inzichten ontstaan, die later van pas kunnen komen voor het ontwikkelen van nieuwe producten (bijvoorbeeld met veel fruit).
Het wetenschapsfestival Expeditie NEXT is een unieke plek om onderzoek te doen naar de smaakontwikkeling bij kinderen. Dit festival vindt jaarlijks plaats in mei, in een wisselende stad in Nederland, en wordt mede georganiseerd met financiering van NWO. Dit festival wordt bezocht door honderden kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar, die veelal samen met hun (groot)ouders komen. Onderzoekers van het lectoraat Food, Health & Technology vragen de kinderen op dit festival om smaken te beoordelen.
Op 3 mei 2023 vond de eerste onderzoeksdag plaats tijdens Expeditie NEXT in Middelburg. Kinderen konden daar kennismaken met drankjes die verschilden in zuurtegraad. Via een smaaktest vroegen we hen om de drankjes op een rij te zetten, van minder zuur naar steeds zuurder. Studenten van de opleiding Food Commerce and Technology begeleidden deze proef. De proef was al eerder getest en uitgevoerd bij kinderen op een Rotterdamse basisschool in samenwerking met Inholland-studenten van Leraar Basisonderwijs (Pabo) in Rotterdam. We gaan de resultaten van deze proef vergelijken met die van oudere leeftijdsgroepen.
We gaan een vervolg doen op deze proef tijdens de volgende editie van Expeditie Next, waarbij we weer willen samenwerken met studenten van de opleiding Food Commerce & Technology. Studenten van andere Inholland-opleidingen (zoals Mondzorgkunde) worden ook van harte uitgenodigd om mee te denken en mee te doen, om daarmee onderzoek bij kinderen op een goede en leuke manier te kunnen uitvoeren.
"De voedingsmiddelenindustrie bepaalt smaak door voedingszuur. Een zure smaak kan worden gemaskeerd met bijvoorbeeld suiker. Cola is nog veel zuurder dan pH3, maar dat proef je niet omdat het zo zoet is. Voor ouders en kinderen een openbaring!"
Inholland-studenten die dit een leuk onderwerp vinden, kunnen zich aanmelden voor een eventuele opdracht in dit onderzoek. Zij kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan dit project via een onderzoeksstage.
De resultaten worden gebruikt voor productontwikkeling. Ook delen we de resultaten met het werkveld via FICA en FIA. Het werkveld omvat in dit geval ook de professionals die zich bezighouden met wetenschapscommunicatie. Gezien het succes en de belangstelling voor ons eerdere onderzoek bij kinderen op de Rotterdamse basisschool en op het wetenschapsevent Expeditie NEXT, blijkt voeding als onderzoeksonderwerp uitstekend geschikt om over te communiceren. We hebben veel ervaring op het gebied van smaakonderzoek, zoals het Sensory & Consumer Research, wat ons de mogelijkheid bood om ook mee te doen aan Expeditie NEXT.
Voedingsbedrijven zullen als partners in beeld komen als we de fundamentele onderzoeksfase hebben afgerond.
Naar aanleiding van voorgaand onderzoek is de verwachting dat de smaakontwikkeling bij hele jonge kinderen (jonger dan 6 jaar) nog wat minder ontwikkeld is dan bij oudere kinderen (7 tot 12 jaar). Daarnaast verwachten we dat de oudere kinderen net zo goed proeven als volwassenen, maar dat op oudere leeftijd (ouder dan 50 jaar) de smaak weer langzaam minder wordt.
Het is ook interessant om te onderzoeken wanneer het vermogen om goed te proeven precies afneemt. Het zou daarom bijvoorbeeld mooi zijn om binnen Inholland zoveel mogelijk collega’s ook deze test te laten doen.
Durf jij te proeven? Op het wetenschapsfestival Expeditie NEXT vroegen we aan kinderen om smaken te beoordelen met als doel om smaakontwikkeling bij kinderen te onderzoeken. In deze video zie je meer over Zuur op een rij en ons zuurgraadonderzoek op Expeditie NEXT, waar kinderen leerden over smaakbeleving en wetenschap.
"We willen duidelijk maken dat wetenschap iets is voor iedereen, en wetenschap dichter bij de mens en ook zeker dichter bij kinderen brengen," stelt Marcel Levi, directeur van NWO. Daar droegen we aan bij met de interactieve opstelling van Zuur op een rij tijdens Expeditie NEXT. Bekijk meer over de praktijkgerichte onderzoeken tijdens dit wetenschapsfestival in deze video van de Nationale Wetenschapsagenda.
"De kinderen vonden het erg leuk om te doen. Bij het testen samen met Pabo-studenten op een Rotterdamse basisschool kwamen we daar al snel achter. De kinderen dronken toen alle bekertjes in één keer leeg. Dat is niet zo handig, dus daar hebben we nu voor gewaarschuwd. Kleine slokjes!"