Koos Zwaan is lector van het lectoraat Innovation in the Music Industry en lab lead van het International Music Industry Lab. Daarmee is hij verbonden aan het kenniscentrum Creative Business. Zijn onderzoek richt zich op het creëeren van een gezondere en duurzamere muziekindustrie. Hij behaalde zijn PhD met een proefschrift over de loopbaanontwikkeling van Nederlandse popmuzikanten. Zijn onderzoeksinteresses omvatten populaire muziek en populaire cultuur, de muziekindustrie en nieuwe media.
Het lectoraat werkt samen met studenten, docentonderzoekers, organisaties en instellingen aan diverse projecten. Het onderzoek focust zich onder meer op hoe stakeholders (eindgebruikers zoals bewoners of de klanten of cliënten van de werkveldpartners) kunnen worden betrokken. Denk hierbij aan verschillende vormen van evaluatieonderzoek en ‘participant design’ onderzoek: een methode waarbij de eindgebruikers van het ontwerp betrokken worden bij het ontwerpproces.
De onderzoekinteresses van Koos zijn innovatie, productie en receptie van cultuur en media. In het bijzonder heeft hij interesse in de populaire muziekindustrie en de impact van nieuwe media.
Koos heeft verschillende publicaties op zijn naam staan met betrekking tot de creatieve industrie in het algemeen en de muziekindustrie in het bijzonder. Daarnaast is hij een actief lid bij de International Association for the Study of Popular Music (IASPM) en was hij bestuurslid van de regionale Benelux Branche. Koos is enige tijd hoofdredacteur geweest van het tijdschrift van de vereniging: IASPM@Journal. Voor dit tijdschrift is hij nog altijd reviewer en lid van de adviesraad. Onder zijn publicaties vallen boeken over het internationale televisieformat Idols, music fandom en fan culture.
Onderzoeksprojecten
Verder was Koos onderzoeker in Europese onderzoeksprojecten gewijd aan de creatieve industrieën in de regio Haarlem (gefinancierd met een subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), Local Welcome Policies for EU Mobile Citizens (geproduceerd met financiële steun van het programma Fundamental Rights and Citizenship van de Europese Unie). Ook was hij een van de onderzoekers in een studie die zich richtte op de praktijken van beeldend kunstenaars en was hij projectleider voor een studie naar de waarde van Nederlandse muziek in het online domein.
Bij Inholland
Naast zijn rol als associate lector was Koos betrokken bij verschillende studieprogramma's bij Inholland: International Communication Management en International Music Management. Ook was hij een van de kernontwikkelaars en medewerkers van het Business Innovation-programma.
"Generatieve AI opent nieuwe deuren voor muzikale creativiteit," zegt Koos. Maar hoe zit het met de rechten van artiesten? De onlangs aangenomen Europese AI-wet moet auteurs bescherming bieden, maar het is zeer de vraag of die wet voldoende houvast biedt.
Koos schreef samen met Sem Bakker, advocaat bij Backstage Legal en popmuzikant, een opiniestuk over generative AI en de impact ervan op de muziekindustrie in Trouw.
"Toegepast onderzoek is nooit af, daarom wil ik nieuwsgierig blijven en in samenwerking met het werkveld werken aan innovatieve oplossingen."