Marieke Slootman
Marieke Slootman

Marieke Slootman

associate lector
Lectoraat
E-mail

 

Werk samen met Marieke

Even voorstellen

Dr. ir. Marieke Slootman is sinds 1 mei 2024 associate lector Veerkrachtig ontwikkelen in inclusieve pedagogische contexten, onderdeel van het lectoraat Jeugd en Samenleving. Centraal staat de vraag hoe we het onderwijs, de jeugdzorg en het sociale domein zo inrichten dat elke jongere over voldoende bronnen beschikt om veerkracht te tonen en daarmee het eigen potentieel kan benutten. Daarbij is een inclusieve manier van jongeren- en studentparticipatie belangrijk, maar bijvoorbeeld ook een goede afstemming met de ervaringen en perspectieven van jongeren. Met haar werk wil Marieke bijdragen aan een maatschappij waarin jongeren als individuen worden erkend en gewaardeerd en barrières om deel te nemen zijn weggenomen.

Samenwerken

Marieke zet in op participatief actieonderzoek, waarin ruimte is voor de verhalen en perspectieven van studenten, zowel in de rol van ondervraagde als onderzoeker. Ze onderhoudt nauwe banden met het lectoraat Diversiteitsvraagstukken, waarvoor ze ook werkzaam is, en met het lectoraat Studiesucces. Buiten Inholland werkt ze samen met professionals in het hoger onderwijs die zich richten op inclusief onderwijs, bijvoorbeeld binnen het Amsterdamse Kenniscentrum Ongelijkheid. Verder breidt ze haar netwerk graag uit richting jongerennetwerken, gemeenten en partijen in het sociaal domein.

Expertise

Expertise

Marieke is sinds 2024 associate lector Veerkrachtig ontwikkelen in inclusieve pedagogische contexten. Daarnaast is ze binnen Inholland actief voor het lectoraat Diversiteitsvraagstukken en is ze lid van de Taskforce Diversiteit en Inclusie.

Ervaring

Ervaring

Marieke studeerde Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente. Ze startte daarna als management consultant maar koos al snel voor de master Gender Studies aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar ze bleef werken als onderzoeker naar radicaliseringsprocessen. In 2014 promoveerde ze op een prijswinnend sociologisch proefschrift over hoogopgeleide Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Daarna was ze actief als onderzoeker naar diversiteit en inclusie aan de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Ook was ze lid van de diversiteitscommissie die onderzoek deed naar inclusie bij de UvA en Diversity Officer Onderwijs aan de VU. In 2022 stapte ze over naar Inholland als onderzoeker.

Over Marieke

Over Marieke

Marieke heeft een sterke drive om te strijden tegen kansenongelijkheid. Zij wil concreet bijdragen aan een inclusieve samenleving door kennis te ontwikkelen en toepasbaar te maken voor mensen in de praktijk.

"Ik droom van onderwijs waarin we iedere jongere als individu erkennen en waarderen."

- Marieke Slootman, associate lector Veerkrachtig ontwikkelen in inclusieve pedagogische contexten

Marieke in de media

"Zolang we zeggen dat jongeren zich aan ‘onze normen’ moeten houden, blijven ze politiek buitengesloten"

Jongeren voelen zich steeds minder gehoord in de politiek, blijkt uit onderzoek. Vooral mbo'ers en jongeren met een migratieachtergrond ervaren dat politici hun leefwereld niet begrijpen. Dit gebrek aan vertrouwen zorgt voor politieke afkeer en maatschappelijke afzondering. Dit zeggen Marieke Slootman, lector Femke Kaulingfreks, Sebastian Abdallah (universitair docent bij de leerstoel sociaal werk van de University of Humanistic Studies) en Elena Ponzoni (universiteit docent sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam) in hun opiniestuk in Parool.

Lees het opiniestuk

Publicaties van Marieke

Werk samen met Marieke

Kom in contact en stel je vragen