Mascha Enthoven is lector De Pedagogische Opdracht. Na haar studie pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam is Mascha gepromoveerd in Zuid-Afrika. Daar onderzocht zij de veerkracht van jongeren in uitdagende omstandigheden. Haar postdoctoraal bracht haar naar de Universiteit van Pennsylvania. Daar deed ze samen met Mihaly Csikszentmihalyi en Jeanne Nakamura onderzoek op het gebied van Flow en psychologisch kapitaal.
De kracht van Mascha is dat ze abstracte kennis makkelijk kan vertalen naar de praktijk. Ze heeft als pedagogisch wetenschapper veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van leraren.
Met haar lectoraat De Pedagogische Opdracht is ze verbonden aan de onderzoeksgroep Onderwijzen en Leren in Diversiteit. Haar lectoraat richt zich op het versterken van de professionaliteit en verantwoordingskracht van leraren en schoolteams. We definiëren professionaliteit als het “continu bewegen tussen individueel situationeel handelen en collectieve duiding en onderzoek matige verbetering door het team op basis van een pedagogisch normatief kader” (Enthoven, 2020).
De onderzoekers van De Pedagogische Opdracht werken op de locaties van de basisscholen en het mbo samen met schoolteam aan verschillende onderzoeksthema's op het gebied van veerkracht en onderwijs.
Na haar studie Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam is Mascha Enthoven gepromoveerd in Zuid-Afrika. Daar onderzocht zij de veerkracht van jongeren in uitdagende omstandigheden. Haar postdoctoraal bracht haar naar de Universiteit van Pennsylvania. Daar deed ze samen met Mihaly Csikszentmihalyi en Jeanne Nakamura onderzoek op het gebied van psychologisch kapitaal. Terug in Nederland is ze via de Hogeschool Utrecht en enkele adviserende rollen aan de slag gegaan als hbo-docent.