Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
In het voorjaar van 2024 werden nieuwe conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid gelanceerd. Deze doelen moeten leerlingen voorbereiden op een samenleving waarin digitale vaardigheden
essentieel zijn. Toch staat de implementatie hiervan voor grote uitdagingen. Een gebrek aan heldere definities, een overvol curriculum en een tekort aan passend leermateriaal vertragen de voortgang.
In dit rapport wordt onderzocht of en hoe open leermaterialen kunnen bijdragen aan de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Specifiek kijken we naar de mate waarin deze
materialen principes van betekenisvol leren toepassen en hoe ze omgaan met vakkenintegratie. Uit de analyse blijkt dat slechts een klein deel van de open leermaterialen alle aspecten van betekenisvol leren omvat. Dit roept de vraag op hoe we als sector beter kunnen ontwerpen en inzetten op leermaterialen die aansluiten bij zowel de praktijk in de klas als de maatschappelijke doelen van digitale geletterdheid.
Het rapport biedt concrete voorbeelden en aanbevelingen voor leerkrachten, schoolleiders en ICT coördinatoren om digitale geletterdheid betekenisvol in te bedden in het onderwijs.