Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
In de geestelijke gezondheidszorg wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderzoek gedaan,
vooral in het kader van opleidingen. Er is onbekendheid met de regelgeving en ethiek bij beginnend
onderzoekers. Zorgvuldige overwegingen - conform de richtlijnen voor good clinical practice (gcp) en
medisch-ethische toetsing, worden daardoor lang niet altijd gemaakt.
DOEL Beschrijven van praktische handvatten en stimuleren van het medisch-ethische denken bij
patiëntgebonden onderzoek in de geestelijke gezondheidszorg.
METHODE In dit artikel wordt een op de praktijkbehoefte gebaseerd overzicht van praktische handvatten en
ethische overwegingen gegeven.
RESULTATEN Dit artikel benadrukt dat onderzoekers reeds vóór de start van het onderzoek belangrijke afwegingen
dienen te maken. Instructies daarvoor en richtlijnen voor medisch-ethische toetsing zijn te vinden
in: het richtsnoer voor good clinical practice, het stroomschema van de Centrale Commissie
Mensgebonden Onderzoek (ccmo) met de bijbehorende e-learningmodule en in de basiscursus
‘Regelgeving en organisatie voor klinisch onderzoekers’(brok). Praktische tips, geïllustreerd met
voorbeelden, schetsen een kader om het medisch-ethisch denken te stimuleren. Tot slot is het van
belang om de organisatorische inbedding van onderzoek in het kader van opleidingen te verbeteren.
CONCLUSIE Basisinformatie over gcp en medisch-ethische toetsing bij patiëntgebonden onderzoek is via diverse
kanalen beschikbaar. De uitdaging zit vooral in de inbedding van gcp in patiëntgebonden onderzoek
door beginnend onderzoekers in de ggz.