Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
Dit artikel rapporteert een onderzoek naar de mogelijke bijdrage van het Keuzedeel Voorbereiding Hbo aan de kwaliteit van
studiekeuzeprocessen bij laatstejaars mbo studenten uit het economische domein. Het overkoepelende doel van dit keuzedeel is
het bevorderen van een soepele transitie van mbo naar hbo. Met identiteitsontwikkeling als theoretisch uitgangspunt is met een mixed methods onderzoeksdesign onderzoek ver richt naar de ontwikkeling van exploratie en commitment in het studiekeuzeproces. Er was op het mbo een meting voorafgaand en na het keuzedeel.
Het kwalitatieve onderzoek heeft inzicht gegeven in de achterliggende beweeg redenen in het studiekeuzeproces. Mbo’ers
uit het economische domein blijken weinig te exploreren en niet tot sterke commitments komen, de zogenoemde diffusion status. De
kwantitatieve data tonen een significant verschil in commitment voor en na het keuzedeel. De kwalitatieve data laten zien dat het keuze deel enigszins heeft aangezet tot exploratie. Na het keuzedeel praten meer respondenten met anderen over de studiekeuze en er worden plannen gemaakt voor proefstuderen of opendagbezoek. Weinig mbo’ers benoemen het keuzedeel zelf als oriëntatiemogelijkheid.
Dit kan te maken hebben met het verplichte karakter van het keuzedeel, met gevolgen voor de laag blijvende exploratie- en commitmentscores na het keuzedeel. Daarnaast blijken de lage exploratie-en commitmentscores kenmerkend voor deze economische mbo studenten.