In zeven minuten bijgepraat over het motiveren van studenten met de Expectancy- Value- Theory

Auteurs
Sanne Hille-Knoester, Judith Heijmans, Andrea Prince
Soort object
Artikel
Datum
2025
Samenvatting
Als docenten weten we hoe belangrijk vaardigheden zoals Engels en interdisciplinair samenwerken zijn voor de toekomst van onze studenten. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten die waarde ook zelf zien? De Expectancy-Value Theory (EVT) biedt een krachtig kader om motivatie te begrijpen en te beïnvloeden. Volgens deze theorie hangt motivatie af van drie factoren: ✅ Verwachtingen van succes – Gelooft de student dat hij of zij de taak aankan? ✅ Taakwaarde – Ziet de student de taak als nuttig, interessant of relevant? ✅ Kosten – Wegen de inspanningen en tijdsinvestering niet te zwaar? Wil je meer weten over EVT en antwoord op bovenstaande vraag? Lees deze publicatie van het lectoraat Lectoraat Teaching Learning & Technology. Zo ben je in zeven minuten weer helemaal bijgepraat over het motiveren van studenten!