Onderzoek naar het Rotterdamse Doorstroomprogramma - MHBO - Economisch Domein

Hoe werkt de Rotterdamse aanpak? Cohort III

Auteurs
Jeany van Beelen-Slijper, Petra Biemans, Ada ter Maten, Mark Peeters, Ellen Klatter en Monique de Bruijn-Smolders
Lectoraten
Soort object
Rapport
Datum
2022
Samenvatting
Veel mbo-studenten stoppen binnen één jaar op het hbo, vooral bij economische opleidingen. Om hen beter voor te bereiden, hebben Albeda, Zadkine, Scheepvaart-en Transportcollege, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland sinds 2017 een doorstroomprogramma ontwikkeld. Een belangrijk onderdeel is het Keuzedeel Voorbereiding Hbo (K0125), dat studenten oriënteert op hbo-opleidingen en studievaardigheden ontwikkelt. Onderzoeksmethode: Een kwalitatieve studie met documentanalyse, interviews, literatuurstudie en ontwerpsessies. Resultaten: De organisatie van het programma vraagt veel aandacht. Studenten hebben beperkte keuzevrijheid in hun oriëntatie. Er is veel materiaal ontwikkeld, maar de aansluiting bij leerbehoeften varieert. Coaching en professionele dialoog tussen mbo en hbo zijn beperkt. Er is behoefte aan verrijking van casussen en betere facilitering van docenten. Conclusie: Verbetering is nodig op vijf thema’s: leermiddelen en toetsing, studiekeuzeprocessen, studievaardigheden, samenwerking en cultuur, en organisatie. Aanbevolen wordt het programma te herontwerpen volgens constructive alignment, met duidelijke doelen en samenwerking tussen mbo- en hbo-studenten en docenten. Professionalisering van docenten en een duidelijke doorstroombeleid zijn essentieel. Monitoring en een reflectieve onderzoekende aanpak zijn nodig voor een lerende organisatiecultuur.