Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
Welzijnsorganisatie MEE & de Wering ontwikkelde een VR-game, ReAction, om jongeren om te leren gaan met messentrekkerij en ander grensoverschrijdend gedrag dat onder groepsdruk ontstaat. Om te onderzoeken wat de VR-game teweegbrengt bij leerlingen, hielden we in totaal vijf focusgroepen. Met leerlingen en docenten van een basisschool, met die van een vmbo-school, en een focusgroep met jongerenwerkers die de game begeleidden. Uit die focusgroepen bleek dat de game weinig schokeffect teweegbracht bij leerlingen. Veel leerlingen weten of hun leeftijdsgenoten met wapens op zak lopen. De leerkrachten echter, ervaarden meer impact. Voor hen was de game en het gesprek erover een signaal dat ze meer aandacht zouden kunnen besteden aan dit onderwerk en er als leerkrachten in ieder geval beter op zouden moeten letten.