“De gesprekken in de klas ervaar ik als erg waardevol. We tillen elkaar naar een hoger niveau”
"Ruim vijf jaar geleden heb ik de mbo-opleiding Onderwijsassistent afgerond. Daarna wilde ik doorstromen naar de Pabo, maar de toelatingstoetsen hiervoor heb ik toen niet gehaald. Leren was op dat moment niet mijn sterkste punt. Het lukte mij ook niet om een baan als onderwijsassistent te vinden. Via een docent van mijn mbo-opleiding ben ik toen bij de naschoolse opvang terechtgekomen en daar was het meteen raak. In het afgelopen half jaar merkte ik echter dat ik wel toe was aan een nieuwe uitdaging. Bovendien miste ik een stukje pedagogische verdieping. Op de BSO waar ik werk, komen veel zorgkinderen, kinderen die ondersteuning nodig hebben. Om die kinderen goed te kunnen begeleiden, mis ik toch de nodige kennis. Ik ben met mijn leidinggevende in gesprek gegaan over de mogelijkheden om mij hier verder in te ontwikkelen en toen kwamen we op de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) uit."
"Voor mijn werk heb ik vaak overleg met de scholen, waar de kinderen die op de BSO komen op zitten. Dit contact vind ik erg belangrijk en interessant. Ook het sparren met mijn medestudenten levert mij erg veel op. Zij werken voor verschillende organisaties, zoals scholen, kinderopvang en integrale kindcentra. We wisselen ervaringen uit over hoe het er bij iedereen aan toe gaat op de locatie. Hierdoor en door de vakken die we krijgen, bijvoorbeeld ontwikkelingspsychologie, doe ik dingen veel bewuster en kan ik beter handelen."
"Elke uitdaging die ik tot nu toe heb gehad op school, vind ik hartstikke leuk. Of het nou om presenteren gaat of om het schrijven van een verslag."
"Toen ik op het mbo zat, waren andere dingen vaak belangrijker dan leren. Nu ik wat ouder ben en al een tijdje in de opvang werk, merk ik dat ik het belangrijk vind om mezelf te blijven ontwikkelen. Die intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat het voor mij nu een stuk makkelijker is om een boek open te slaan en te gaan leren. De Ad PEP zit tussen het mbo en het hbo in. Ook voor wat betreft begeleiding. Je wordt niet meer aan het handje genomen. Er wordt veel meer zelfstandigheid en eigen initiatief van je verwacht, maar ze laten je ook niet gelijk helemaal los."
"Elke uitdaging die ik tot nu toe heb gehad op school, vind ik hartstikke leuk. Of het nou om presenteren gaat of om het schrijven van een verslag. De docenten zijn allemaal oprecht in je geïnteresseerd en alle theorie die we krijgen, is direct toe te passen in de praktijk. Je moet ervaring opbouwen. Soms ga je een keer op je muil, maar dan moet je opstaan, jezelf herpakken en kijken wat je de volgende keer anders zou doen."
"Op de langere termijn wil ik me ook graag bezighouden met het coachen van collega’s. Ook dat stukje coaching komt aan bod. Zo komt de Ad PEP precies overeen met de ontwikkeling die ik wil doormaken."
"We zijn met twee jongens op de opleiding en op mijn werk ben ik de enige man tussen zesentwintig vrouwen. Ik heb daar geen moeite mee, ik kan met iedereen goed opschieten. Toch vind ik wel dat er meer mannen moeten komen in de kinderopvang. Ik merk dat vooral de jongens meer naar mij toetrekken. Ik doe toch meer jongensdingen: ik stoei met ze, ik voetbal met ze en ik handel denk ik in sommige situaties wat anders dan mijn vrouwelijke collega’s. Het zou goed zijn als de verhouding mannen en vrouwen in de opvang wat meer in evenwicht zou zijn."
"Op de langere termijn wil ik me ook graag bezighouden met het coachen van collega’s: Hoe ben je bezig op de groep? Hoe kijk je terug op jouw handelen en wat kan daar eventueel anders aan? Ook dat stukje coaching komt aan bod in de opleiding. Zo komt de Ad PEP precies overeen met de ontwikkeling die ik wil doormaken."