"Ik geef de leukste vakken van de opleiding!"
Mijn naam is Frank Schreurs en ik geef les bij de opleiding Business IT & Management. Ik ben in dienst bij Inholland sinds 2004.
In welke vakken geef je les?
Ik geef de leukste vakken van de opleiding! Bijvoorbeeld programmeren, het ontwerpen van databases, SQL en XML maar ook Business IT Alignment en Informatiemanagement. Ook geef ik soms IT-vakken bij andere opleidingen.
In welke leerjaren geef je les?
Ik geef les in alle leerjaren. Je merkt vooral bij voltijdstudenten een verschil na de stage; ze hebben dan aan den lijve het magische verschil tussen theorie en praktijk kunnen ervaren.
Welke opleiding(en) heb je zelf gevolgd?
Ik heb van alles gestudeerd, onder andere Bedrijfskundige Informatica op Hogeschool Holland. In 2014 heb ik de master Information Studies, track Business Information Systems, bij de Universiteit van Amsterdam afgerond.
Heb je bij andere bedrijven of scholen gewerkt voordat je docent werd bij Inholland?
Voordat ik bij Inholland werkte, heb ik verschillende IT-projecten gedaan voor de afdeling inkoop van een grote cateraar, zoals elektronisch inkopen en elektronische facturatie.
Heb je op dit moment overige activiteiten, werkzaamheden of banen naast je docentschap bij Inholland die relevant zijn voor het vakgebied waarin je les geeft?
De opleiding is aangesloten bij HBO-i, dat is een platform waarbij allerlei ICT-opleidingen van verschillende hogescholen zijn aangesloten. Ik kom regelmatig bij bijeenkomsten van HBO-i en zit in werkgroepen om op de hoogte te blijven wat andere hogescholen doen.
Heb je binnen Inholland naast het docentschap ook nog een andere rol?
Ik houd me bezig met roostering, planning en de tentamenorganisatie. En ik ben coördinator van de deeltijdopleiding.
Welk type student kiest voor deze opleiding?
Studenten die deze opleiding kiezen zijn studenten die interesse hebben in bedrijfsprocessen, management en IT, maar niet in de 'harde' IT, zoals programmeren.
Op welke manier heb je binnen jouw opleiding contact met de studenten?
Er kan telkens een student binnenlopen met een vraag. De opendeurcultuur is typerend voor onze opleiding. Het persoonlijk contact tussen student en docent is goed.
Waar komen studenten over het algemeen terecht na deze studie?
Afgestudeerden komen in feite overal terecht; vrijwel geen enkel bedrijf kan immers zonder IT. Deeltijdstudenten zie je op andere plekken in de organisatie terechtkomen, ze groeien door. En het kan voor een deeltijdstudent ook aanleiding zijn om naar een andere organisatie te gaan. De carrièrekansen nemen toe met een diploma.
Voor welke aankomende studenten is deze deeltijdstudie geschikt?
Als je interesse hebt in wat IT voor bedrijven kan betekenen en als je de spil wilt zijn tussen IT en de gebruiker, dan moet je zeker eens komen praten op een Open Dag.
In hoeverre begeleid je deeltijdstudenten anders dan voltijdstudenten?
Uiteraard kunnen deeltijdstudenten mij op andere tijden benaderen dan voltijdstudenten; de winkel is voor hen op een ander tijdstip open. Verder is er niet zo'n verschil met voltijdstudenten.
Geef je op een andere manier les aan deeltijdstudenten dan aan voltijdstudenten?
Er is wel wat verschil in lesgeven. Bij deeltijdstudenten kan ik meer een verband leggen met hun werksituatie. Zeker in ons nieuwe deeltijdonderwijs wordt daar volop gebruik van gemaakt. In een deeltijdgroep zitten altijd studenten met specifieke kennis en ervaring en je zou wel gek zijn als je daar geen gebruik van zou maken.
Alle aankomende deeltijdstudenten wil ik graag de volgende tip meegeven:
Zorg dat je tijd vrijmaakt in je leven voor de deeltijdstudie. Stem het af met je sociale omgeving (gezin, familie, vrienden) en werkgever. Velen gingen je voor, dus het is te doen, maar je moet er wel wat voor doen en ook zeker voor laten.