“Ik zag de columns van Merel van Vroonhoven voorbij komen en ik dacht: als Merel het doet, waarom ik dan niet ook?”
Margo is 53 jaar en komt uit een echte onderwijsfamilie. Haar ouders waren allebei leraar én haar zoon besloot drie jaar geleden om met de Inholland pabo zij-instroom te starten. Margo werkte jarenlang als marketing-communicatiespecialist en projectmanager. Ze had een fijne baan, maar toch was ze op zoek naar werk waarmee ze echt impact zou maken. Na uitgebreid online onderzoek besloot ze om haar droom achterna te gaan en leraar te worden.
“Ik heb aan het begin van mijn carrière veel gewerkt bij commerciële organisaties. Om de zoveel jaar switchte ik van baan en merkte ik ook dat bedrijven met een maatschappelijk belang mij steeds meer aantrokken. Denk hierbij aan de goede doelen sector of een adviesbureau in de zorg. Toch voelde ik dat ik nog één keer iets heel anders wilde doen. En toen mijn zoon de pabo (Leraar Basisonderwijs) ging doen, dacht ik: als ik nog leraar wil worden, dan moet ik het nu doen!”
“Twee jaar geleden begon mijn pabo-avontuur. Ik zag de columns van Merel van Vroonhoven voorbijkomen én het was tijd voor een nieuwe start. Als Merel het kan, dan kan ik het ook. Ik heb eerst contact opgenomen met een schoolbestuur dat plek had voor zij-instroom. Toen heb ik eerst een dagje meegelopen om te kijken of ik het in de praktijk ook zo leuk vond. En dat gaf mij zoveel energie! Daarna ben ik door het schoolbestuur in contact gebracht met Hogeschool Inholland, omdat zij een samenwerking hebben. Na het behalen van het geschiktheidsassessment begon het hele avontuur.”
“Ik sta, sinds het begin van mijn opleiding, drie dagen voor de klas. Dat maakt de zij-instroom zo leuk: je kunt de theorie direct in de praktijk toepassen.”
“Ik sta, sinds het begin van mijn opleiding, drie dagen voor de klas. Dat maakt de zij-instroom zo leuk: je ervaart de praktijk direct. De eerste drie maanden kreeg ik een snelle inwerkperiode en daarna moet je het zelf doen. Het was best een pittige tijd, want ik sta drie dagen voor de klas, één dag zit ik op school en één dag in de week heb ik tijd voor zelfstudie. Een behoorlijk volle werk- en studieweek. Het fijne was dat ik al grote kinderen heb die zichzelf prima redden. Dat maakt het mogelijk dat ik veel tijd in mijn studie kon stoppen. Het leuke aan mijn studie vond ik dat onze klas heel gevarieerd was. Van mensen die net een jaar werken tot aan mensen die tijdens de studie nog een derde kind kregen. Het kon allemaal!”
“Al met al heb ik de studie als heel erg leuk ervaren. De stof die we leerden in de lessen konden we direct toepassen in de praktijk. Het grappige was ook dat je alles terug herkende. Het waren best veel vakdossiers die je moest inleveren, maar als je dan een goede beoordeling kreeg, was dat zeker een cadeautje. Bij het vak pedagogiek heb ik denk ik het meeste geleerd: het gaf je zoveel handvatten en inzichten. Daarnaast waren de leercoachbijeenkomsten ook erg waardevol. Je kreeg dan veel tips over lesvormen/ideeën, van de docent en kon sparren met je medecursisten. Voor nu ben ik na twee jaar afgestudeerd én superblij dat ik met mijn getuigschrift op zak kan lesgeven. Groep 6 wordt mijn klas!”
“Realiseer je dat de pabo zij-instroom een investering is in je tijd, maar uiteindelijk levert het heel veel op. Verdeel je tijd goed en bespreek dit met jouw thuisfront. En wat levert het je op? Elke dag is anders en dat is mij heel veel waard.’’