“Met het oog op de overstap die ROC Midden Nederland maakt naar flexibel modulair onderwijs, heb ik mijn masterthesis voor de opleiding Master Leren en Innoveren hieraan gewijd. Ik ben lid van het ontwikkelteam van het Welzijn College en mede dankzij het behalen van deze master, ben ik nu druk bezig met het herschrijven van de opleiding Onderwijsassistent. Iedereen ziet de noodzaak van deze onderwijsvernieuwing, dus iedereen staat erachter. Dat werkt heel positief.”
“Ik ga nu veel gedegener te werk en sta sterker in mijn coördinerende rol.”
“In en naast mijn werk als docent pedagogiek was ik altijd al bezig met onderwijsinnovatie. Het basisonderwijs vernieuwt voortdurend en aangezien wij mensen opleiden tot onderwijsassistent, moeten we daar niet als een hondje achteraan lopen. Ik heb onder andere binnen mijn afdeling een project opgezet met robot Eddy. We zijn het eerste ROC in Nederland dat deze robot aanschafte. Toen is het bij mij gaan kriebelen. Na overleg met mijn manager heb ik de open dag van Inholland bezocht en daar kwam ik erachter dat de MLI biedt wat ik wil: mij nog meer verdiepen in hoe je onderwijs kunt vernieuwen en hoe je een team daarin mee kan nemen, zodat je goed kunt implementeren.”
“Ik kan terugkijken op een hoop leerzame en leuke ervaringen die ik bij de MLI heb opgedaan. Zo was voor het voor mij erg waardevol om te sparren over zaken waar je tegenaan loopt met medestudenten uit alle hoeken van het onderwijs. Ook het onderzoek doen en het schrijven van mijn masterthesis hebben mij veel gebracht. Maar het hoogtepunt was voor mij toch wel de reis naar Letland, waar we met studenten en docenten een congres hebben bijgewoond over onderzoek in het onderwijs. Door de presentaties daar heb ik veel informatie voor mijn masterthesis gekregen en de gesprekken die ik met mensen heb kunnen voeren, hielpen mij verder richting te geven aan mijn onderzoek.”
“Bij de MLI leerde ik nieuwe theorieën en inzichten, waardoor ik nu met een andere blik naar mijn werk kan kijken."
“Ik was gewend om binnen vaste kaders te denken: dit is onze opleiding en zo doen we het. Bij de MLI leerde ik nieuwe theorieën en inzichten, waardoor ik nu met een andere blik naar mijn werk kan kijken. Ik praat nu ook veel meer met mijn collega’s over ons onderwijs: wat zou bij ons passen en waar kunnen wij nog winst boeken? Niet alleen top-down, maar ook bottom-up dus. Ook de studenten hebben, via de studentarena’s, een stem gekregen in het veranderproces.”
“In eerste instantie dacht ik dat het wel meeviel, maar nu zie ik in dat de MLI mij wel degelijk heeft veranderd. Ik vond altijd alles leuk, wilde overal aan meedoen, waardoor ik eigenlijk alles net niet deed. Ik heb leren focussen en keuzes maken, hoe leuk iets me ook leek. Ik ga nu veel gedegener te werk en sta sterker in mijn coördinerende rol. Vóór de MLI banjerde ik in mijn enthousiasme altijd twintig stappen vooruit op mijn team, zonder achterom te kijken en me af te vragen: waar staat de rest? Nu doe ik eerst onderzoek: wat heeft mijn team nodig en hoe neem ik iedereen mee? Een idee hebben is leuk, maar iets veranderen doe je niet in je eentje.”
“Houd de focus op je studie en vraag feedback aan zowel studenten als docenten. Daar heb ik echt zo veel aan gehad. Ga daarnaast met je leidinggevende in gesprek om ervoor te zorgen dat je werkzaamheden doet omdat ze je liggen en niet omdat ze je worden opgedragen.”