Dat Stephanie Fortes (36) op haar negentiende aan het werk ging vond ze heel logisch. “Ik was klaar met mijn mbo-opleiding en doorleren kwam niet in me op. Dus werd ik fulltime doktersassistente bij een huisartsenpraktijk in Amsterdam. Daar heb ik ontzettend veel ervaring opgedaan en verantwoordelijkheid gehad.” Toch begon ze zich na verloop van tijd af te vragen of zij elders uitdaging en een sense of belonging zou kunnen ervaren. “Dus ben ik mij verder gaan oriënteren en werd mijn oorspronkelijke plan om als doktersassistent te blijven werken minder vanzelfsprekend.”
Stephanie maakte tijdens haar opleiding wat uitstapjes naar verschillende zorginstellingen en keerde terug naar de huisartsenpraktijk, waar zij ook praktijkopleider werd. “Dan begeleid je studenten die doktersassistent willen worden. Dat vond ik heel leuk.” Zo leuk dat ze zeker wist dat ze in het onderwijs thuishoorde en hiermee verder aan de slag wilde. Vervolgens ging de weg richting de Master Pedagogiek bij Inholland die zij inmiddels afgerond heeft.
“Dat was trouwens niet het einddoel dat ik mijn hoofd had. Ik had dan wel mbo gedaan, maar een directe stap naar een vierjarige hbo-opleiding zag ik niet zitten. Ik koos eerst voor een tweejarige hbo-opleiding (Associate degree) onderwijsondersteuner. Daarna stroomde ik meteen door naar de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn in Amsterdam en vond ik een baan bij het Albeda Zorgcollege in Rotterdam. Daar werk ik nu acht jaar en heb ik verschillende functies mogen uitoefenen zoals docent, studieloopbaanbegeleider, projectleider, curriculumontwikkelaar en stagecoördinator. Mijn studenten hebben dezelfde baan voor ogen als ik twintig jaar geleden. Het is mooi om te zien hoe ze zich daarop voorbereiden en hoe ik hen kan ondersteunen en inspireren door uit mijn eigen praktijkervaring te putten.”
Na twee jaar begon het weer te kriebelen. Stephanie: “Ik was nog niet uitgeleerd.” Na twee losse mastermodules én inspirerende gesprekken met familie, vrienden en professionals vond ze bij Inholland master Pedagogiek met een specialisatie in management en beleid, een nieuwe uitdaging. “Dat was precies de combinatie die ik zocht, want ik wilde meer leren over beleidsvoering en onderwijsmanagent. Maar mijn main focus blijft de studenten. Hoe profiteren zij van een goed georganiseerde opleiding?”
Dankzij de master heeft Stephanie haar verbindende rol binnen het werkveld weten te verstevigen. Daarbij is zij vaardig geworden in het analyseren en onderzoeken van complexe maatschappelijke vraagstukken met pedagogisch karakter. “Tijdens de masteropleiding leer je wetenschappelijke kennis te koppelen aan de persoonlijke praktijksituaties. Door als insider researcher te participeren in het praktijkonderzoek leer je het vraagstuk vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Dit is enorm nuttig (en leerzaam) bij het creëren van handelingsmogelijkheden. Ik kijk met veel voldoening terug op de masteropleiding; de groei die je als masterprofessional doormaakt in twee jaar tijd is erg waardevol. Ik heb een heldere en hernieuwde visie op mijn professionele identiteit ontdekt.”
Stephanie vindt zichzelf een echte ‘stapelaar’. “Ik stapelde opleiding op opleiding. Daar is zeker niks mis mee. Sterker nog, ik zie er de voordelen van; elke ervaring zorgt voor een persoonlijke professionele groei en brengt je nieuwe inzichten over je kwaliteiten en loopbaan. Dat zeg ik ook tegen mijn studenten. Niet alle dromen hoeven direct nagejaagd worden, gun jezelf de tijd om stil te staan bij zowel kleine als grote successen en take it from there.”
Stephanie kijkt nog steeds niet al te ver vooruit: “Met deze master verbreed ik zeker mijn kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Het heeft gezorgd voor verbreding en biedt de mogelijkheid om in het onderwijs door te groeien, maar ook binnen andere sectoren. Ik heb ervaring opgebouwd binnen de gezondheidszorg en onderwijs. Dankzij deze master vul ik deze ervaringen nu aan met verdiepende kennis vanuit pedagogiek en management. Wie weet wat de toekomst brengt, we gaan het zien; eerst mijn nieuwe kennis inzetten op m’n huidige werkplek.”
Terugkijken doet Stephanie ook: “Door zo’n tien jaar gestudeerd te hebben, heb ik regelmatig stilgestaan bij de invloed vanuit mijn opvoeding hierbij. Mijn ouders zijn vanaf de Kaapverdische eilanden naar Nederland geëmigreerd en hebben door hard te werken een mooi bestaan opgebouwd. Het doorzettingsvermogen en lef dat daarvoor nodig was, hebben ze mij bijgebracht tijdens de opvoeding. Toen ik op mijn negentiende de huisartsenpraktijk runde, waren ze heel trots. En toen ik ervoor koos om in het onderwijs verder te gaan, waren ze dat ook. Zij hebben samen met anderen het vuurtje aangewakkerd, maar ik heb zelf steeds de volgende stap durven zetten.”