Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken duaal

"Je studeert en werkt gelijktijdig in een medische omgeving die je van tevoren hebt gekozen, zoals een ziekenhuis of een radiologiecentrum."

Geijk aan het werk

'Zonder ons heb je geen goed beeld van iemands klachten'

Afgestudeerde Geijk Eijken over de vele mogelijkheden van MBRT duaal

Studeren en tegelijkertijd fulltime aan de slag bij een grote zorginstelling? Het kan met de duale variant van Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) van Hogeschool Inholland Haarlem. Geijk Eijken (22) volgde deze opleiding terwijl hij werkte op de afdeling nucleaire geneeskunde van het Amsterdam UMC. Na zijn afstuderen in mei vorig jaar kreeg hij direct een vaste aanstelling. Hij vertelt over de voordelen van duaal, persoonlijke groei en de mogelijkheden voor doorontwikkeling binnen het vakgebied.

“Op de middelbare school mocht ik een dag meelopen met mijn tante op de afdeling radiologie van het Utrechts Medisch Centrum”, vertelt Geijk enthousiast. “Ik wist meteen: dit wil ik ook. Vooral de afwisseling van werken met apparatuur en patiëntenzorg - die combi van het sociale en het technische - sprak me enorm aan.”

Fysiologische processen in kaart

MBRT richt zich op het gebruik van medische beeldvormingstechnieken zoals röntgenfoto's, MRI- en CT-scans. Binnen nucleaire geneeskunde werkt de medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige (MBB’er) voornamelijk met technieken zoals PET-scanners en SPECT-scanners. Bij deze scans wordt gebruik gemaakt van radioactieve tracers die zich ophopen in bepaalde weefsels of organen, waardoor artsen informatie kunnen verkrijgen over de functie en de gezondheid van die weefsels.

“Het gaat dus niet altijd om kanker”, verduidelijkt Geijk. “Soms wil je zien hoe de lever werkt of hoe de nieren functioneren ten opzichte van elkaar. Door die processen nauwkeurig in kaart te brengen, krijgt een arts een beter beeld van wat de patiënt nodig heeft. Dit helpt bij het diagnosticeren en plannen van gerichte behandelingen.”

Variatie in de praktijk

“En dat is nog maar het topje van de ijsberg van wat er allemaal mogelijk is”, zegt Geijk. Zijn werk bij het AUMC is dan ook heel gevarieerd. Hij maakt radioactiviteit die toegediend wordt aan de patiënt klaar in het laboratorium, beheert apparatuur en heeft de zorg voor patiënten.

Het leukste vindt hij problemen oplossen. “Alles draait hier om timing en dosering. Krijg je een keer minder radioactiviteit dan besteld, dan moet je razendsnel schakelen. Het is een uitdaging om mijn kennis en vaardigheden in te zetten om dan toch elke patiënt de juiste dosis te geven.”

Vrije tijd

Als fan van wis- en natuurkunde was Geijk tijdens zijn studie erg gecharmeerd van stralingsdiagnostiek. Hij volgde zelfs een derdejaarsminor over dat onderwerp. “Tegenwoordig ben ik voornamelijk bezig met apparaatbeheer en patiëntenzorg. Daarom geef ik in mijn vrije tijd bijles aan studenten en stagiairs, onder andere van Inholland Haarlem, die moeite hebben met dat onderdeel. Gewoon omdat ik dat zelf ook leuk vind."

Voorbereid op de toekomst

De duale opleiding MBRT is volgens Geijk ideaal. “Je studeert en werkt tegelijk in een medische setting, zoals een ziekenhuis of een radiologiecentrum, die je vooraf zelf hebt uitgekozen. Zo kun je wat je leert direct toepassen, je krijgt een dieper inzicht in het vak en je ontwikkelt relevante vaardigheden. Maar je bouwt ook een netwerk op in de medische wereld én je verdient meteen al geld – ook niet vervelend”, grijnst hij.

"Je bouwt ook een netwerk op in de medische wereld én je verdient meteen al geld – ook niet vervelend."

Geijk aan het werk

"Dankzij de directe feedback van je collega’s, leer je alles veel sneller."

Geijk (rechts) en een collega

“Deze studie is een geweldige keuze, maar het was zeker niet altijd makkelijk. Vooral de werk-privé-schoolbalans vond ik een uitdaging, omdat je bijna fulltime werkt naast je (thuis)studie, en toch evenveel punten moet halen als bij de voltijdvariant. Mijn tip: begin overal op tijd mee! Uiteindelijk heb ik het toch voor elkaar gekregen, en dat voelt fantastisch. Het mooie van dit traject? Je maakt een enorme persoonlijke ontwikkeling door, doordat je continu met professionals werkt. Daar steek je ongelooflijk veel van op. En dankzij de directe feedback van je collega’s, leer je alles veel sneller.”

Een leven lang leren

Ziet hij zichzelf verder ontwikkelen? “Absoluut! Ik wil misschien het onderwijs in of de wetenschap. In plaats van zelf scans uitvoeren, wil ik plannen maken om anderen te laten scannen en de gegevens bewerken. De specialisatiekansen zijn er volop, maar daarvoor heb je wel een masteropleiding nodig. Nooit gedacht, maar na een jaar niet studeren, begint het toch weer te kriebelen”, geeft Geijk toe. “Dus ja, ik zie mezelf wel mijn hele leven blijven leren.”

Eindeloze mogelijkheden

“School leidt je op om in een relatief korte tijd aan de gang te kunnen als laborant binnen een van de vier vakgebieden: nucleaire geneeskunde, radiologie, radiotherapie, echografie. Maar je kunt nog zoveel meer kanten op - je kunt als stralingsdeskundige of in de ICT of engineering gaan werken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Waar je ook terechtkomt, als medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige doe je áltijd belangrijk werk. Want zonder ons hebben artsen de klachten van een patiënt gewoon niet goed in beeld. In die zin zijn we onmisbaar. Ook als laborant."

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!

Whatsapp
06-21115555
Telefoon
023-522 3228