"Het is leuk om die terugkoppeling te krijgen en erop door te gaan in het kader van de les."
In welke vakken en leerjaren geef je les?
Ik geef in jaar 1 en 2 van de opleiding Technische Bedrijfskunde (TBK) de volgende vakken, die ik kort beschrijf.
Bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie: Dit behandelt onder andere de boekhouding van een onderneming, het opmaken van de eindbalans, de winst-en-verliesrekening en beoordelen van de behaalde financiële resultaten. Daarbij leren studenten bijvoorbeeld het berekenen van de kostprijs, inzicht in de terugverdientijd van de aanschaf van een machine, enzovoort. Veel rekenen dus!
Marketing: Wat komt er allemaal kijken bij de uiteindelijke verkoop van een product? Wat is je markt, wie is je klant, aan welk product heeft je klant behoefte en welke prijs vraag je daar dan voor?
Managementvaardigheden: Dit zijn trainingen waarbij je vaardigheden leert zoals gesprekstechnieken, presenteren, feedback geven en brainstormen. Hierbij krijg je geen theorie, maar ga je aan de slag!
Welke opleiding(en) heb je zelf gevolgd?
Na mijn internationale vooropleiding heb ik de opleiding HEAO Commerciële Economie in Alkmaar gevolgd. Leuk was dat ik de kans kreeg om tweemaal een half jaar naar het buitenland te gaan, voor een stage en om te studeren aan een Franse universiteit. Vanuit mijn afstudeeropdracht bij ABN AMRO ben ik het management traineeship van deze bank ingestroomd. Tijdens mijn werk bij de bank volgde ik de opleiding COM aan de Vrije Universiteit. Deze heb ik helaas niet afgemaakt, omdat de studie niet was wat ik zocht. Binnenkort start ik met een master Management.
Bij welke andere bedrijven of scholen heb je gewerkt voordat je docent werd bij Inholland?
Na mijn HEAO-opleiding startte ik als management trainee bij ABN AMRO Bank. Je krijgt dan een jaar de tijd om met alle facetten van het bankwezen kennis te maken. Daarnaast kreeg ik veel trainingen, zoals management- en adviesvaardigheden. Na dat jaar ben ik zakelijk accountmanager geworden in Amsterdam-Zuid. Omdat ik graag wilde leidinggeven, heb ik na anderhalf jaar de overstap gemaakt naar de backoffice waar ik als 23-jarige de leiding kreeg over 35 man. Dit was helemaal mijn ding! Daarna kreeg ik de kans om een geheel nieuwe afdeling op te zetten met als doel verbeteringen aan te brengen in de efficiency van de backoffice.
Na een korte uitstap bij een verzekeraar en een callcenter, ook in leidinggevende functies, keerde ik terug naar ABN AMRO Bank. Bij wholesale banking ging ik werken in een projectorganisatie, waaruit een internationale afdeling werd gevormd. De voertaal was Engels omdat we met veel verschillende nationaliteiten samenwerkten; onze klanten waren banken van over de hele wereld. We draaiden ploegendiensten, zodat we bereikbaar waren voor klanten in bijvoorbeeld Japan en de VS. Na anderhalf jaar werd ik manager van deze afdeling. Toen ik een kleintje kreeg, viel deze drukke baan met veel reistijd helaas niet meer te combineren met mijn thuissituatie.
Over welke (karakter)eigenschappen moet een student beschikken om van deze opleiding een succes te maken?
Je moet in elk geval praktisch, analytisch en ondernemend zijn. Ook moet je kunnen samenwerken.
Op welke manieren heb je binnen jouw opleiding contact met de studenten?
Als docent en als begeleider van individuele studenten bij studieloopbaan, stage en projecten.
Wat is jouw gouden tip voor aankomende studenten?
Je doet snel leuke contacten op met je studiegenoten. Dat begint al bij de introductie. Die contacten met je medestudenten heb je nodig, omdat je samen opdrachten uitvoert en elkaar helpt om goed gemotiveerd te blijven. Een tip: word lid van de studentenvereniging!
Voor welke aankomende studenten is deze deeltijdstudie geschikt en waarom?
De deeltijdstudie is geschikt voor mensen die een baan hebben in het werkveld en een stapje hogerop willen, of graag door willen groeien.
In hoeverre begeleid je deeltijdstudenten anders dan voltijdstudenten?
Het contact met deeltijdstudenten is minder formeel. De wijze van contact en tijdstippen zijn gelijk.
Geef je daarnaast op een andere manier les aan deeltijdstudenten dan aan voltijdstudenten?
De stof verschilt niet, maar deeltijdstudenten doen vaak meer zelfstudie. De discussies gaan soms wat dieper, omdat de deeltijdklassen zelf vaak casuïstiek vanuit eigen ervaring meebrengen. Het is leuk om die terugkoppeling te krijgen en erop door te gaan in het kader van de les.
Alle aankomende deeltijdstudenten wil ik graag de volgende tip meegeven:
Het is heel pittig om naast een baan ook nog een studie te volgen, dus je moet zeker weten dat je dit wilt voordat je start. Je komt in een klas met mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt en er dus net als jij voor gaan. Hier is de samenwerking heel belangrijk en dat werkt erg motiverend.