Informatiespecialist Digitale Innovatie

Functietype: Onderwijsondersteunend/staf
Organisatieonderdeel: Stafafdeling Informatievoorziening & Technologie
Standplaats: Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam
Uren per week: 24-32

Salarisschaal: 9 (€3.609,94 - €4.909,21)
Dienstverband: Een tijdelijk dienstverband met uitzicht op een vast dienstverband
Reageren tot en met: 05-01-2025

Jouw meerwaarde

Heb jij een neus voor nieuwe ontwikkelingen en hou je ervan om collega’s mee te nemen in jouw enthousiasme? Mooi! Wij zijn namelijk op zoek naar een Informatiespecialist Digitale Innovatie die het verschil gaat maken voor onze (volledig digitale) bibliotheek.

Informatie is van enorm belang voor Hogeschool Inholland als kennisinstituut. Hoe het informatielandschap beweegt door innovatieve ontwikkelingen zoals open science en open education of AI weet jij als geen ander.

Vind je het heerlijk om met data en digitale skills aan de slag te gaan en onze dienstverlening te vernieuwen? Studenten en docenten ondersteunen bij het zoeken, vinden, ontwikkelen, publiceren en opslaan van de kwalitatief relevante informatie, is voor jou dé uitdaging en als informatieprofessional, dagelijks werk. Door jouw kennis en visie kun je hiervoor nieuwe producten en diensten initiëren en ontwikkelen, voor bijvoorbeeld het toepassen van AI en het doen van praktijkgericht (open)onderzoek.

Inhoud functie

Het team Bibliotheek van de stafafdeling Informatievoorziening en Technologie (IVT) ondersteunt onze hogeschool met het vinden, beheren en ontsluiten van kennisbronnen. Hierbij willen we inspireren en informatie delen met onze omgeving, zodat Inhollanders zich ontplooien tot professionals die bijdragen aan de ontwikkeling van de samenleving. Wij beheren en maken voor onderwijs en onderzoek relevante bronnen toegankelijk. De bibliotheek collectie is volledig digitaal. Studenten, docenten en onderzoekers hebben hierdoor o.a. toegang tot meer dan honderd databanken, dag en nacht, thuis en op locatie. We bieden collega’s ondersteuning met onze expertise in onder meer auteursrecht, bij het open access publiceren van onderzoek en onderwijsmaterialen. We ontwikkelen en geven onderwijs en training ter bevordering van informatievaardigheid (information literacy) en academische vaardigheden, onmisbare competenties voor iedere professional.


Een aantal actuele thema’s zijn: Open leermaterialen, open science, Artificial Intelligence, informatie huishouding, en onderzoekondersteuning. Bij de implementatie vervult de bibliotheek een belangrijke rol en soms zelfs een voortrekkersrol. 


Als team werken we in expertisegroepen, iedere collega heeft een grote eigen verantwoordelijkheid hierin. Als informatiespecialist pak je gerust een voortrekkersrol op de innovatieve thema’s naar zowel het werkveld als het bibliotheekteam hierin. Trend hierbij is dat je door analyse van de activiteiten en het resultaat, effectiviteit en zichtbaarheid in deze product- /dienstverlening vergroot. Je leest het goed, een veelzijdige omgeving waar we samenwerken belangrijk vinden. Daarom treffen we elkaar 1 dag per week op locatie in Haarlem.

Jouw rol

Als informatiespecialist ben jij het contact en de adviseur in kennis en informatie. Met jouw ondernemende geest neem je het initiatief om relevante ontwikkelingen die in de buitenwereld plaatsvinden te verbinden met ons onderwijs en onderzoek. Jij weet de weg in de (open) digitale wereld en begrijpt de grote impact op ons onderwijs. 


Als informatiespecialist ben jij de verbinder die met docenten, onderzoekers en studenten in gesprek gaat om te ontdekken waar zij echt behoefte aan hebben. Niet alleen signaleren, maar ook aanpakken! Je implementeert nieuwe ideeën en zorgt ervoor dat ze daadwerkelijk werken, door bijvoorbeeld nieuwe trainingen (zowel online als face to face) en open onderwijsmaterialen te ontwikkelen of vernieuwen. Je draagt bij aan een relevant en actueel aanbod en zichtbare informatiediensten. Uiteraard samen met collega’s binnen en buiten IVT. Denk aan beleidsmedewerkers, onderwijskundigen en communicatiespecialisten. Je participeert in interne expertisegroepen en externe netwerken die relevant zijn voor het vakgebied. Zo verbeter je met je collega’s doorlopend de dienstverlening van de Bibliotheek.


We zijn als team in beweging. Er zijn nog veel meer onderwerpen waar we jou bij willen betrekken en jij natuurlijk ons. Denk aan de opbouw van een landelijk netwerk. Maar ook om onze deskundigheid te vergroten door jouw specifieke deskundigheid in te brengen op het gebied van open education, AI, data geletterdheid, digitale vaardigheden in de breedte, onderzoekondersteuning en open science. Dit altijd in verbinding met het onderwijs en onderzoek en de vorm die daarbij past.

Wie ben jij

Jij bent iemand die zijn weg weet in de digitale wereld, maar ook graag met mensen werkt. Je kunt snel schakelen tussen thema’s en een goede bak koffie met je collega’s, en bent niet bang om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Net als bij ons sta jij voor samenwerking, kennispartnerschap en waarde toevoeging. In ons ideaalbeeld:

  • Heb jij een hbo opleiding afgerond. Ruime ervaring in een soortgelijke rol en affiniteit met het (hoger) onderwijs en onderzoek.
  • Als je nog geen bibliotheekopleiding hebt afgerond, dan zijn kennis van en affiniteit met zoveel mogelijk aspecten van informatiedienstverlening een vereiste.
  • Ben je een ‘communicator’ die helder en prettig in gesprek gaat met het werkveld om ons heen.
  • Heb je affiniteit met het ontwikkelen en geven van on- en offline trainingen voor ons onderwijs en onderzoek.


Dus jij bent nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen in de dienstverlening. In gesprek met jou, weet jij ons te overtuigen met voorbeelden waaruit duidelijk wordt dat jij: 

  • Schakelt in stijlen en rollen, om in gesprek met de klant jouw doelen te bereiken.
  • Klantwensen en -behoeften signaleert en inventariseert en dat je hierop reageert en anticipeert. Je denkt vanuit het klantperspectief en bent gericht op het realiseren van klantwaarde en het verbeteren van de dienstverlening van het team Bibliotheek.
  • Samenwerkingsgericht bent en studenten en collega’s ondersteunt. 
  • Een voorbeeld bent in communiceren en jouw ideeën en meningen op heldere, zowel mondeling als schriftelijk, begrijpelijke en correcte wijze kunt overbrengen.
  • Een netwerk kunt opbouwen, uitbouwen en onderhouden en dat je het netwerk weet in te zetten om de doelen van het team Bibliotheek te realiseren.
  • Een inspiratiebron bent voor collega’s en altijd nieuwsgierig blijft.

Wat bieden wij

  • Het betreft een tijdelijk dienstverband van 12 maanden met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een bruto maandsalaris schaal 9 (€3.609,94 - €4.909,21) bij een fulltime dienstverband. Jouw inschaling is afhankelijk van jouw werkpakket, ontwikkelde vaardigheden en opleiding.
  • Een werkweek van 32 uur per week, maar weet dat alles vanaf 24 uur per week bespreekbaar is.
  • Goed te bereiken werkplekken van Amsterdam tot Rotterdam. Over jouw standplaats overleggen we graag met jou. Regelmatig treffen we elkaar op de locatie Haarlem. Alle gemaakte reiskosten met openbaar vervoer worden 100% vergoed. Kies je voor eigen vervoer weet dan dat je hierin beperkt vergoed wordt.
  • Een uitbetaling van een vakantietoeslag van 8% in mei.
  • Een uitbetaling van een eindejaarsuitkering van 8,3% in december.
  • Een thuiswerkvergoeding van € 3,40 per thuisgewerkte dag van minimaal 4 uur en een vaste (aanvullende) internetvergoeding van € 10,- netto per maand.
  • Een goede pensioenregeling bij ABP (Pensioenfonds voor overheid en onderwijs).
  • Een ruime verlofregeling waarin je je eigen keuzes kunt maken. Bijvoorbeeld: bij een fulltime dienstverband én een gekozen werkweekvariant van 40 uur per week heb je jaarlijks 428 verlofuren. Dit zijn 53,5 vakantiedagen, inclusief de verplichte vrije dagen en de nationale en erkende feestdagen.
  • Je krijgt van ons genoeg ruimte (tijd) en ruime middelen (geld) voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. 
  • Je bent bij ons verzekerd tegen gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.
  • Onze hogeschool volgt de cao hbo, een uitstekend pakket aan primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Bekijk hier de volledige arbeidsvoorwaarden van Inholland.

Jouw werkomgeving

Bij Informatievoorziening en Technologie (IVT) durf je jezelf te zijn. Je voelt je al snel thuis in onze open, vertrouwde werkomgeving met een diversiteit aan collega’s in een breed werkveld. Je komt terecht in een hecht team waarin we graag zien dat je elkaar stimuleert om telkens dat stapje extra te zetten. Hoe kunnen we studenten en collega’s buiten IVT nog beter faciliteren? Dat is de vraag die de verandering van onze afdeling nu in gang zet. Jij krijgt volop vrijheid en verantwoordelijkheid om invulling te geven aan de plannen van IVT en jouw specifieke team. We dagen je uit kansen te pakken en vernieuwingen vorm te geven. Het is leren en experimenteren zoals we dat ook van onze studenten vragen. Ook jou bieden we uitgebreide mogelijkheden om een leven lang te leren. Binnen onze hogeschool bieden we je volop support om door te groeien. Daarbuiten kun je meewerken aan leerzame projecten voor onderwijsinnovatie met IT in het hoger onderwijs. En via het samenwerkingsverband IT Circle Nederland kun je kennis delen met andere IT-professionals en zelfs stagelopen. Werken bij IVT is wat jij eruit haalt.

Als je bij ons komt werken, werk je samen met ongeveer 120 gedreven andere collega's dagelijks aan het ondersteunen van onze studenten en collega’s met essentiële voorzieningen. Je krijgt bij ons de ruimte om flexibel te werken. De meeste IVT-collega's werken vanuit huis of op onze locatie in Haarlem. Wil je meer weten over Onderwijs & Innovatie? Bekijk dan hier ons werkgeversverhaal: Werken bij Informatievoorziening en Technologie (IVT (inholland.nl)



Sollicitatieproces

Zie jij kansen om ons te versterken? Dan zien wij jouw sollicitatie graag tegemoet. Je kunt tot en met zondag 5 januari 2025 reageren op deze vacature. 

  • In de week van 6 januari kun je een eerste terugkoppeling verwachten. 
  • Op 9 januari vinden de eerste kennismakingen plaats in Haarlem.
  • Op 16 januari vinden de tweede gesprekken plaats in Haarlem.

Heb je inhoudelijke vragen of ben je nieuwsgierig naar onze werkomgeving? Neem contact op met Nicole Will (manager Bibliotheek). Nicole is bereikbaar via telefoonnummer 06-15279514.


Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvraag maakt onderdeel uit van de werving en selectie procedure.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Algemene vragen?

Neem dan contact op met
Marianne Hollestein, senior Adviseur Werving & Selectie
Tel.: 06-21115506

Is onze collega niet bereikbaar?

Vraag een terugbelverzoek aan. Dan zorgen wij dat je wordt teruggebeld.



Je kunt je vraag ook via e-mail sturen naar werken@inholland.nl. Belangrijk om te weten: Wij nemen via e-mail geen sollicitaties in behandeling. Solliciteer daarom via het sollicitatieformulier onderaan deze pagina.

Deel deze vacature