Teaching, Learning & Technology

Over Teaching, Learning & Technology

Het lectoraat Teaching, Learning & Technology voert onderzoek uit naar vernieuwingen in het onderwijs. We richten ons daarbij op het verbeteren van het onderwijs, met speciale aandacht voor het primair en hoger onderwijs. De kern van ons onderzoek draait om het faciliteren van doordachte innovaties binnen het onderwijs, met als doel duurzame verbeteringen mogelijk te maken. Hierbij staan de volgende vragen centraal: weten we welke innovaties werken, en waarom? Wat vraagt dit van de leraar, de docent, het werkveld en andere actoren? Wat betekent dit voor de lerenden? Op welke manier kun je hierbij betekenisvol gebruikmaken van technologische ontwikkelingen?

Het ultieme doel van het onderzoek is om het studentsucces te vergroten, met oog voor de maatschappelijke uitdagingen waarmee het onderwijs te maken heeft. Een belangrijke ambitie is om beter aan te sluiten bij de behoeften van de lerenden, niet alleen om hun leerproces en kennisontwikkeling te bevorderen, maar ook om een naadloze overgang naar de arbeidsmarkt te faciliteren.

Het onderzoek van het lectoraat kent drie overkoepelende thema’s, te weten:

  • Het versterken van het onderwijs van morgen: digitale geletterdheid, open leermaterialen en technologie in het (speciaal) primair onderwijs.
  • Synergie van leren: een brug slaan tussen authentieke leerervaringen en open leersituaties.
  • Innovatie in beeld: praktijkgericht onderzoek naar duurzame onderwijsvernieuwingen.

Voor onderwijs en werkveld

Het onderzoek dat het lectoraat Teaching Learning & Technology uitvoert, is praktijkgericht onderzoek. Dit houdt in dat we niet alleen onderzoek verrichten vóór het onderwijs en het werkveld, maar ook nauw samenwerken mét hen. Onderwijskundig praktijkgericht onderzoek concentreert zich op het verkennen, analyseren en verbeteren van onderwijspraktijken door wetenschappelijke (iteratieve) methoden en benaderingen toe te passen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de praktijk, waarbij vraagstukken die zich in diezelfde context voordoen als uitgangspunt worden genomen.

Onze onderzoeksresultaten delen we met het onderwijs, het werkveld en de wetenschap. We toetsen deze regelmatig om ervoor te zorgen dat de behoeften van het voortdurend veranderende werkveld en de samenleving ook binnen het onderwijs worden geïntegreerd.

Onderzoeksthema’s van het lectoraat Teaching, Learning & Technology

Synergie van leren 

Een brug slaan tussen authentieke leerervaringen en open leersituaties

Het hoger onderwijs is steeds meer gericht op werken met authentieke (meer gericht op werken met authentieke (maatschappelijk) opdrachten. Het doel is om de beroepspraktijk beter te benaderen of om studenten vaardigheden te leren om complexe problemen op te lossen. Het leren vindt niet langer plaats op gezette tijden in de onderwijsinstelling, maar in samenwerking met het beroepsveld. Daarbij wordt vaak met meerdere disciplines aan een complex vraagstuk gewerkt. Er ontstaan veel meer open leersituaties die verschillende benamingen hebben, zoals labs of hybride leeromgevingen. Het steeds dynamischer beeld van het onderwijs vraagt om bewuste ontwerpoverwegingen om studenten een continue leerervaring te bieden.

In het kader van dit thema werken wij met de volgende projecten:

  • Tijdschrift Open leeromgeving: een overzicht van de stand van zaken in het hoger onderwijs 
  • Onderwijs & Maatschappelijke vraagstukken: welke leeruitkomsten horen hierbij? Een literatuurreview 
  • Ervaren waardecreatie van deze open leersituaties door studenten: what’s in it for them? 
  • Evalueren van de interdisciplinaire leerervaring in de minor ‘Impact Makers’ 

Versterken van het onderwijs van morgen

Open leermaterialen, digitale geletterdheid & technologie in (speciaal) primair onderwijs

Dit onderzoeksthema richt zich op het kritisch vermogen van leraren om het gebruik van bestaande leermaterialen in hun onderwijs te evalueren en te beslissen over het gebruik hiervan. Daarnaast draait het om evaluatie van de inbedding van bestaande leermaterialen in hun onderwijs. Ook onderzoeken we het vermogen van leraren om te komen tot benodigde aanpassingen van leermaterialen en nieuwe (samengestelde) leermaterialen.

We focussen hierbij op drie subthema’s:

Innovatie in beeld

Praktijkgericht onderzoek naar duurzame onderwijsvernieuwingen 

Dit onderzoeksthema heeft als doel om praktijkgericht onderzoek te doen naar duurzame onderwijsvernieuwingen. Met de resultaten van onze onderzoeken binnen dit thema, willen we bijdragen aan breed gedragen onderwijsinnovaties zodat deze een meer duurzaam karakter krijgen op de lange termijn. Het doel is bij te dragen aan de kwaliteit van onderwijs en het leerproces van studenten. De resultaten bieden directe handvatten aan de Inholland-professionals en -studenten. 

In dit thema werken we aan de volgende specifieke onderzoeksprojecten:

  • Verschijningsvormen van flexibel onderwijs: wat is de relatie met studentsucces? 
  • Omgaan met onzekerheid 
  • Innovatieprocessen in het hoger onderwijs: een literatuurreview 

Lectorale rede van Nynke Bos: vloeiend over grenzen heen

Tijdens haar lectorale rede in april 2022 ging Nynke Bos in op de kansen en bedreigingen van Blended Learning. Tegelijkertijd blikte ze vooruit naar de toekomst: welke rol speelt technologie in het onderwijs in 2030?

Download het redeboekje

De lector van Teaching, Learning & Technology

Nynke Bos
Nynke Bos
Nynke Bos
lector
Lectoraat
E-mail

Meer weten over Teaching, Learning & Technology?

Nieuws vanuit Teaching, Learning & Technology

Werk samen met Teaching, Learning & Technology

Kom in contact en stel je vragen