Het lectoraat Composiet doet, als onderdeel van Research Innovation Centre Techniek, Ontwerpen en Informatica (TOI), in samenwerking met praktijklab Inholland Composites, praktijkgericht onderzoek op het gebied van lichtgewicht, duurzame en kostenefficiënte composietmaterialen. Zij verzorgt onderwijs en begeleiden praktijkgericht onderzoek voor studenten van veel technische opleidingen, waaronder Werktuigbouwkunde, Technische Informatica, Bouwkunde, Civiele Techniek en Luchtvaarttechnologie.
Docentonderzoekers en studenten werken samen in projecten waarbij de onderzoeksresultaten zoveel mogelijk direct in het onderwijs gebruikt worden. Daarnaast verzorgt het lectoraat gastcolleges en workshops. Door het actief toepassen van de kenniswerkplaatsmethodiek verbindt zij studenten en bedrijven. Het werken aan realistische vraagstukken vergroot de kwaliteit van onderzoek en de toepassing van het onderzoekend vermogen van de studenten en collega’s.
Net als het materiaal zelf (samenwerking tussen vezels, een tussenlaag en de matrix) is een goede samenwerking met de juiste partners en onderwerpen sterker dan één hogeschool afzonderlijk kan zijn. Vanuit Inholland Composites zoeken we al jaren succesvol de samenwerking met brancheverenigingen als NAG en CompositesNL, begeven we ons in waardevolle netwerken als SAMPE, de JEC en doen we o.a. leuke RAAK-projecten met diverse MKB-partners. We kunnen hierdoor meer studenten koppelen aan innovatieve bedrijven en ideeën dan we op eigen houtje zouden kunnen.
Het leuke aan samenwerken met composietpartners is dat er een grote diversiteit is qua technologieën waar je mee in aanraking kunt komen. De bedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze sterke ideeën hebben over het gebruik van composieten in hun producten en diensten en deze visie graag delen.
Om bij te dragen aan een gezondere en veiligere werkomgeving, om afbreukrisico te verkleinen en afval te verminderen en tegelijkertijd productiekwaliteit te verbeteren, werkt het lectoraat aan technieken om geautomatiseerde productie van composieten dichterbij en betaalbaarder te maken. De studenten komen met slimme combinaties van robotisering, sensortechnieken en informatieverwerking in praktijkgerichte onderzoeken zoals ‘RAAK-First-time-right’.
Composieten worden in steeds meer toepassingen gevonden, zoals auto’s en bruggen. Bij schade aan deze veelal integrale constructies is vervanging geen optie en moet worden gerepareerd. Schadedetectie en reparatie bij composieten zijn uitdagend, omdat vergelijkbare technieken uit het vakgebied vaak niet werken (bijv. ‘uitdeuken’ van een composiet is geen optie) en omdat het terugbrengen van alle constructieve eigenschappen beperkt mogelijk is. .
Het verbinden van composietconstructies aan andersoortige materialen als staal, hout, en beton is een uitdaging wegens de verschillende mechanische eigenschappen en onderlinge verschillen in respons op vocht, UV-straling, en temperatuur. Het lectoraat Composiet doet onderzoek naar het langetermijngedrag van hybride constructies, zoals die bijvoorbeeld steeds vaker worden toegepast in civiele kunstwerken of in de bouw.
Het lectoraat Composiet draagt bij aan het mogelijk maken van composietconstructies die uit biobased materialen zijn opgetrokken (sterke, lichtgewicht, duurzaam geteelde plantvezels als vlas, hennep, bamboe in een biobased polymeer). Zo is er meegewerkt aan praktijkgericht onderzoek aan een biobased brug en daaruit voortvloeiend een lesboek over gebruik van biopolymeren in constructies.