Het doel van dit onderzoek was om de interdisciplinaire minoren van Inholland te evalueren en de evaluatie te spiegelen aan het Strategisch Plan van Inholland. Inholland heeft een Strategisch Plan opgesteld waarin staat welke stip we binnen de hogeschool op de horizon zetten tot 2027 en welke weg we bewandelen om daar te komen. In dat Strategisch Plan staat dat Inholland graag wil bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op een integrale, interdisciplinaire manier. Om studenten hierop voor te bereiden, biedt Inholland keuzeonderwijs aan in de vorm van interdisciplinaire minoren. De gedachte hierachter is dat uitdagingen van de toekomst vragen om een interdisciplinaire aanpak.
De interdisciplinaire minoren bieden studenten de kans die bijdragen te leveren en oplossingsrichtingen te bedenken voor maatschappelijke vraagstukken. In hoeverre gebeurt dat? En wat vindt men van interdisciplinair onderwijs? In dit onderzoek hebben we deze en andere vragen beantwoord. Het is een project van het lectoraat Teaching, Learning & Technology.
We hebben zes onderwijscoördinatoren, acht docenten, tien studenten en twee werkveldpartners uit in totaal negen interdisciplinaire minoren geïnterviewd, in groepjes of individueel. De respondenten werden geworven via de coördinatoren en teamleiders van de interdisciplinaire minoren. Ze kwamen uit de Inholland-domeinen Creative Business, Food, Agri & Life Sciences, en Business, Finance & Law. De werkveldpartners zijn aanjagers en organisatoren van duurzaamheidsprogramma’s en -projecten in de regio. Het onderzoek ging over de interdisciplinaire minoren van het tweede semester van 2022-2023 en het eerste semester van 2023-2024. We hebben de resultaten uit de interviews gespiegeld aan het Strategisch Plan.
De onderzoeksresultaten bieden een beter zicht op wat studenten en docenten vinden van de interdisciplinaire minoren en in hoeverre die minoren helpen bij het behalen van de ambities uit het Strategisch Plan. Docenten kunnen zowel goede ervaringen als verbetersuggesties voor het onderwijs lezen in het rapport. Ook bieden de onderzoeksresultaten inzicht in de mate waarin de ambities uit het Strategisch Plan gehaald worden.
"Dit evaluatierapport ondersteunt leren van en met elkaar voor interdisciplinair onderwijs. De conclusies helpen bij het concretiseren van een gemeenschappelijke vertaling van de doelstellingen in het strategisch plan."
Hieronder lichten we de belangrijkste resultaten uit. In het onderzoeksrapport gaan we dieper in op de details.
Bekijk het onderzoeksrapport:
Een evaluatiestudie van de interdisciplinaire minoren, gespiegeld aan het Strategisch Plan
Maatschappelijke vraagstukken
De vraagstukken waaraan studenten in de interdisciplinaire minoren bijdroegen, gingen over onder andere duurzaam ondernemen, het verduurzamen van industrieën en het leefbaar maken van buurten. Niet alle vraagstukken hadden echter een sterk maatschappelijk karakter. Zo kwam het ook voor dat studenten een nieuw product in de markt zetten zonder dat daar een echt maatschappelijk probleem aan ten grondslag lag.
Uiteenlopende meningen over interdisciplinair leren
Interdisciplinair leren werd positief, maar ook kritisch gewaardeerd. Aan de ene kant noemden de geïnterviewden veel voordelen van interprofessioneel leren, zoals een probleem kunnen beschouwen vanuit meerdere perspectieven en nieuwe ideeën die ontstaan als studenten uit meerdere opleidingen met elkaar samenwerken. Aan de andere kant hoorden we ook kritische geluiden, zoals onduidelijkheid over de definitie van ‘interdisciplinariteit’ en het argument dat je ook op andere manieren kunt leren van andere perspectieven. Samenwerken met studenten uit een ander land bijvoorbeeld, of met studenten die andere kwaliteiten hebben. De meningen over interdisciplinair leren lopen dus uiteen.
Ook werd genoemd dat Inholland en werkveld als partners meer van elkaar kunnen leren. Zo zeiden de geïnterviewde werkveldpartners dat zij graag meer zouden leren over het curriculum dat de studenten volgden.
Een uitdagend proces
Interdisciplinair leren blijkt een uitdagend proces. Zo bleek organiseren in de praktijk moeilijk omdat de roosters, examenregelingen en docenten van verschillende opleidingen op elkaar afgestemd moesten worden. Daarnaast haalden de minoren de studenten vaak uit hun comfortzone door de grote mate van zelfstandigheid die zij kregen. Studenten hadden hier in het begin vaak moeite mee, maar waardeerden de grote zelfstandigheid uiteindelijk zeer. Docenten gaven aan dat coachen in een dergelijke ‘oncomfortabel’ onderwijssetting uitdagend was. Studenten bleken goed aan te voelen wat hun samenwerking wel en niet verbeterde en welke onderwijswerkvormen hiervoor geschikt waren.
De conclusie: ambities nog niet geheel bereikt
Uit de resultaten blijkt dat de ambities uit het Strategisch Plan nog niet geheel bereikt zijn in de interdisciplinaire minoren. Er werden niet altijd bijdragen geleverd aan maatschappelijke vraagstukken omdat sommige vraagstukken geen maatschappelijk uitgangspunt hadden. Er werd ook niet altijd op een integrale, interdisciplinaire manier samengewerkt, omdat variatie aan disciplines niet altijd groot was in de studentengroepen. Dit lag echter ook aan de moeilijkheid interdisciplinair onderwijs te organiseren.
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd aan docenten van interdisciplinaire initiatieven en besproken met de domeindirecteuren. De resultaten suggereren dat er keuzes gemaakt moeten worden om de ambities uit het Strategisch Plan te halen. Heeft bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken prioritering, of interdisciplinair leren? Interdisciplinair samenwerken is een middel om complexe maatschappelijke vraagstukken op te lossen en hoeft dus geen doel op te zijn. Afhankelijk van het beroep waarvoor studenten worden opgeleid, kunnen zij wellicht ook bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zonder interdisciplinair samen te werken.