First Time Right

Het doel van 'First Time Right'

De Nederlandse jachtbouwers zijn heel goed in composieten, beheersen alle kneepjes van het vak en maken de mooiste producten. Toch blijven ze achter als het gaat om het gebruik van de modernste technieken. Inholland Composites heeft, met een RAAK-mkb subsidie, de afgelopen twee jaar onderzocht welke technieken er zijn en hoe deze toegepast kunnen worden om slimmer, innovatiever, met minder afval en minder gevaarlijke werkomstandigheden boten te bouwen. 

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Vanuit het praktijklab Inholland Composites, de samenwerking van het Composietenlab en het lectoraat Slimme Materialen voor de Energietransitie zijn studenten vanuit verschillende opleidingen aan de slag gegaan met het toepassen van nieuwe technieken, zoals virtual en augmented reality.  Ze hebben een slimme malconstructie ontwikkeld, 'The First Time Right SmartMould', een nieuw innovatief infusieproces. Met mixed reality applicaties, waaronder een VR-bril, hololens en camera die als ogen functioneren, is het het gieten van het composiet en het controleren of de hars overal gelijkmatig instroomt een klus voor slechts één persoon in plaats van de 15 tot 20 man die er met traditionele technieken voor nodig zijn. 

Wat is het belang voor het onderwijs?

Het project First Time Right laat studenten in het Composietenlab leren in een activerende werkomgeving. Aan het project werken studenten vanuit verschillende studierichtingen, zoals Luchtvaarttechnologie, Werktuigbouwkunde, Bouwkunde, Informatica, Technische Bedrijfskunde én diverse opleidingen van andere hogescholen. Samen vormen ze een dynamische leergemeenschap. Het project geeft zo een impuls aan onderwijsontwikkeling. 

Hoe wordt de maritieme sector betrokken?

In First Time Right staat innovatie in de maritieme sector centraal, met de focus op mkb'ers in de jachtbouw. Het project komt voort uit algemene vraag waar onder andere de luchtvaart-, scheepsbouw- en windenergiesector mee bezig is en waar innovatie nodig is. 

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Van oudsher gaat kennisoverdracht in de botenbouw via het leerling-meesterprincipe. Die oorspronkelijke kennis van de meester is inderdaad wel nodig, maar kun je digitaliseren. Eenmaal ‘opgeslagen’ kun je leren van de computer, of van een simulatiepakket. In de toekomst kun je bepaalde trainingen zelfs overslaan. Jij bent immers niet meer de expert, maar de VR-bril of robotarm zélf.

"De eerste mislukt altijd. Maar dat wil je niet als je een boot maakt met een kuub hars en een paar voetbalvelden aan vezels. Dus moet je het engineeringproces zo organiseren dat je alles in één keer goed doet."

 

Arnold Koetje, programmamanager composietenshow

Hogeschool Inholland werkt samen met:

Nieuws vanuit First Time Right:

Werk samen met Rogier

Kom in contact en stel je vragen

Telefoon
0654352654