Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
De media die podia inzetten als onderdeel van hun marketingmix kunnen wellicht
een belangrijke rol spelen bij het versterken van een gevoel van ‘ medeeigenaarschap’
en binding. Er is nog niet veel bekend over de mogelijkheden die
sociale media hierin bieden. Analyse van 155 interviews die zijn afgenomen onder
theater- en poppodiumbezoekers in de noordelijke Randstad, laat zien dat
incidentele en potentiële bezoekers reserve ervaren in relatie tot de podiumkunsten
waardoor gebruik van sociale media voor promotiedoeleinden niet onmiddellijk
passend is. Begrijpen hoe de podiumkunsten worden beleefd en betekenis hebben
helpt podia in het maken van keuzes in hun marketingbeleid. Het is maar de vraag
hoe groot de rol van sociale media (ook wel media 2.0) daarin moet zijn. Om goede
keuzes ten aanzien van marketing en 2.0 media te maken, zo luidt de conclusie, is
nadere theoretisering nodig van de relatie tussen podiumbezoek, distinctie en
gemeenschapsgevoel. Het onderzoek waar dit artikel op gebaseerd is, werd mogelijk
gemaakt door een SIA-Raak subsidie. Het project heet Podium voor de
Podiumdirecteuren (2011-2013).