Master Educational Leadership

'De studie levert mij dagelijks voordeel op'

Master Educational Leadership Michel Van Der Zeeuw

Michèl van der Zeeuw

Afdelingsleider 4-5-6 vwo

Michèl van der Zeeuw is afdelingsleider 4-5-6 vwo op het Rijnlands Lyceum in Oestgeest. Van oorsprong is hij docent bewegingsonderwijs lichamelijke opvoeding op dezelfde school. Na een studie voor middenmanagement, mogelijk gemaakt door zijn werkgever, is hij afdelingsleider geworden. Hij volgde de Master Educational Leadership.

Drie lijnen

'Voorafgaand aan de studie heb ik bekeken welke studies er zijn rond leiderschap in onderwijs. Ik kwam uiteindelijk uit bij de Master Educational Leadership. Ik was met name geïnteresseerd in de drie verschillende lijnen die parallel lopen in deze studie: de theoretische, onderzoeksmatige en persoonlijke lijn.'

Verdieping

'Wat ik vooral hoopte, was dat de opleiding mij in staat zou stellen om vanuit een onderzoeksmatig karakter het onderwijs en onderwijsgerelateerde zaken te blijven verbeteren. De studie leverde mij al gelijk dagelijks voordeel op, doordat ik meer dan ooit met docenten en andere betrokkenen in gesprek was over onderwijs. Ik deed dit eerst vooral intuïtief en deels onderbouwd, maar de studie heeft de gesprekken een verdiepingsslag gegeven, waardoor mijn werkzaamheden aan kwaliteit winnen.'

Goed samenwerken

'Mijn medestudenten kwamen uit het voortgezet onderwijs, primair onderwijs en mbo. Hierdoor werden verschillende kijkkaders met elkaar gedeeld en daarmee ontstond meer begrip en respect voor ieders context. Onderdeel van de studie is een internationale reis en voor de opdracht die je dan krijgt, moet je als groep goed maar vooral ook zeer intensief samenwerken. De reis is verder een uitgelezen kans om kennis te nemen van de onderwijsrichting in het buitenland.'

Kers op de taart

'De persoonlijke lijn is de kers op de taart, omdat via deze lijn steeds duidelijker wordt van waaruit je leiding geeft, maar ook waar je eigen ontwikkeling zit voor de toekomst. Bij de externe stage heb ik in plaats van één, drie locaties bezocht: JBL, het Haaglanden Medisch Centrum en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Een geweldige ervaring om leidinggeven in verschillende contexten te bestuderen. Voor de wijze les die ik heb geleerd, kan ik Cruyff citeren: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt".'

Onderwerp masterthesis

'Mijn masterthesis ging over activerende didactiek. Dit was eigenlijk een uitwerking van een verandertraject binnen mijn school, om naar de leerling toe meer maatwerk te leveren in de lessen. De vraag voor mij was hoe ik samen met collega's het gebruik van activerende didactiek verder kon stimuleren. Hiervoor bezocht ik meerdere lessen in 4 vwo. Leerlingen vroegen mij weleens wat ik kwam observeren in de les. Mijn antwoord: "Ik ben hier om te zien hoe mijn collega's hun lessen inrichten, zodat jullie je kunnen ontwikkelen." Eén leerling antwoordde gevat: "Daarvoor hoef je niet alle lessen te bezoeken, dat kan ik je zo wel vertellen."'

Must voor leidinggeven

'Iedereen met interesse in zijn eigen ontwikkeling op het gebied van leiderschap in het onderwijs raad ik de studie aan. De opdrachten en begeleiding zijn prima op orde. Docenten geven inspirerende lessen en zijn uitstekend bereikbaar voor het stellen van vragen. De studie is wat mij betreft een must voor leidinggeven in het onderwijs.'

Tijdsinvestering

'Besef wel goed wat het betekent om aan de studie deel te nemen. De tijdsinvestering is behoorlijk pittig. Er is vooral veel werk rond en in vakanties te doen, dus zorg voor een goede workflow, zodat vakanties voor een deel ook vakanties blijven. Zorg ook binnen en buiten school voor sparringpartners. Het is geweldig om met collega's te spreken over de onderwerpen en je eigen ontwikkeling. Ook kunnen deze personen je van feedback voorzien. Maar geniet vooral met je medestudenten van deze studie!'